Utworzono: 2012-08-03 13:45:32
Opublikowano: 2012-08-03 13:45:32
Poprawiono: 2012-10-02 13:42:08
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Nplate (Romiplostym), proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 500 μg, 1 szt,
EAN 5909990767021
Nplate (Romiplostym), proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 250 μg, 1 szt,
EAN 5909990766994
we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego i uzgodnionego z wnioskodawcą programu lekowego
Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTM:
MZ-PLA-460-15020-194/ISU/12, 3907, 3.08.2012
Zlecenie dotyczy:
przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją produktu leczniczego
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
AWA do zlecenia 078/2012
Analizy Wnioskodawcy:
Analiza ekonomiczna do zlecenia 078/2012
Analiza kliniczna do zlecenia 078/2012
Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 078/2012
Analiza racjonalizacyjna do zlecenia 078/2012
Analiza wpływu na budżet do zlecenia 078/2012
Aneksy do analizy do zlecenia 078/2012
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 12 października 2012 r.
Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 078/2012
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
|
AOTM-DS-4351-2/2012
|
Tytuł analizy weryfikacyjnej
|
Wniosek o objęcie refundacją i ustalenie urzędowej ceny zbytu leku Nplate (romiplostym) we wskazaniu: Leczenie pierwotnej małopłytkowości immunologicznej (kod ICD-10: D.69.3) z wykorzystaniem substancji czynnej romiplostym podawanej w iniekcji podskórnej (grupa farmakoterapeutyczna: leki przeciwkrwotoczne: kod ATC B02BX04) – zmodyfikowany program lekowy (II)
|
Lp.
|
Zgłaszający uwagi
|
Treść uwagi
|
Komentarz AOTM
|
Rozpatrzone uwagi
|
1.
|
Jarosław Lange
|
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51
|
W modelu wykryto formuły wyliczające koszt dawki jednego z leków dla opakowania innego niż przyjęty w analizach. Ponadto lek w takim opakowaniu nie jest dostępny w Polsce. Jest to istotna kwestia. Tak skonstruowany model uniemożliwia poprawną weryfikację. W wezwaniu na które powołuje się podmiot odpowiedzialny nie mogło być mowy o uzupełnieniu w zakresie jakości i przejrzystości arkuszy kalkulacyjnych ponieważ nie zostały one dostarczone wraz z wnioskiem refundacyjnym.
|
2.
|
Jarosław Lange
|
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51 Rodział 5.1 str 73
|
Rozpatrzone
|
3. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51 Rodział 4.4 pkt 6 str 56 Rozdział 5.1. str 73
|
Uwaga uwzględniona |
4. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51 Rodział 4.4 pkt 5a str 55 Rozdział 5.1. str 73
|
Uwaga uwzględniona |
5. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51 Rodział 4.4 pkt 6 str 56 Rozdział 5.1. str 73
|
Rozpatrzone |
6. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.2 str 51 Rozdział 5.1. str 73
|
Uwaga uwzględniona |
7. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.4 pkt 1; str. 53
|
Uwaga uwzględniona |
8. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.4 pkt 2; str. 53
|
Uwaga uwzględniona |
9. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.4 pkt 3-4; str. 53 -55
|
Uwaga uwzględniona |
10. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 4.4 pkt 5b; str. 55 -56
|
Pozostawienie w modelu formuły przeliczającej koszt mg leku dla opakowania zawierającego 30 tab. nie może być uznane jedynie za błąd pisarski. Przyjęte przez Podmiot Odpowiedzialny rozwiązanie (niedostosowanie w pełni modelu do warunków polskich), uniemożliwia poprawną jego weryfikację. |
11. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 3.3.1.5.; str. 36
|
Uwaga do AWA została rozpatrzona i nie wpływa na ostateczne wnioskowanie. |
12. |
Jarosław Lange |
Uwaga do rozdziału 10 pkt; str. 85
|
Zarzut złej interpretacji przesłanych dokumentów do Agencji jest całkowicie bezpodstawny, załączniki w formie tabelarycznej w przypadku dawki 500 µg w przypadku Czech, Litwy, Węgier oraz Wielkiej Brytanii nie pokrywają się z wersją tabelaryczna przedstawioną we wniosku refundacyjnym dla w/w dawki. W wymienionych krajach według informacji zawartych we wniosku Nplate jest refundowany na poziomie refundacyjnym 100%, natomiast według załącznika w tych krajach nie jest refundowany. Zarzut niezauważenia oraz niepodkreślenia jest całkowicie bezpodstawny jakoby na plus miało być finansowanie Nplate w krajach borykających się z kryzysem gospodarczym. Należy mieć na uwadze iż niewłaściwe dostosowanie konstrukcji systemu ochrony zdrowia (finansowanie szerokiego spectrum technologii lekowych) mogło negatywnie odbić się na obecną sytuacją gospodarczą w wymienionych krajach. |
13. |
Jarosław Lange |
Uwaga do tabeli 61; str. 84
|
Zarzut niewłaściwego doboru rekomendacji dla Nplate jest bezzasadny. Wskazanie Health Canada dla romiplostymu to zwiększenie poziomu płytek krwi u dorosłych pacjentów z pierwotna małopłytkowością immunologiczną (idiopatyczną) (ITP): • którzy nie zostali poddani splenektomii i mieli niewystarczającą odpowiedź na kortykosteroidy i/lub immunoglobuliny którzy nie ich tolerują • którzy zostali poddani splenektomii i mieli na nią niewystarczającą odpowiedź.
Kryteria włączenia do programu dla Nplate: 1. Wiek: ≥ 18 lat. 2. Rozpoznanie pierwotnej małopłytkowości immunologicznej (ITP). 3. Pacjenci, z wykonaną splenektomią u których wystąpiła niedostateczna odpowiedź na inne sposoby leczenia (np. kortykosteroidami, immunoglobinami); lub pacjenci, u których nie wykonano splenektomii z powodu przeciwwskazań, u których wystąpiła niedostateczna odpowiedź na inne sposoby leczenia (np. kortykosteroidami, immunoglobinami). 4. Kwalifikacja na podstawie wyników badań diagnostycznych (pełnej morfologii krwi z rozmazem). U pacjentów z ryzykiem zaburzeń czynności wątroby należy oznaczać aktywność AIAT, AspAT i stężenie bilirubiny w surowicy.
Populacje z rekomendacji refundacyjnej CEDAC 2010 (rekomendacja negatywna) i PBS 2010 (rekomendacja pozytywna) są takie same; są one nieco szersze niż populacja z wniosku refundacyjnego, jednakże należy wspomnieć, że są to jedyne rekomendacje refundacyjne, które znaleziono. Ponadto, do analizy klinicznej wnioskodawcy zostało włączone badanie (badanie RAISE), gdzie populacja również była szersza niż w programie lekowym i innych badaniach (pacjenci niepoddani splenektomii, nie było zaznaczone czy z powodu przeciwwskazań), pomimo to wnioskodawca opierał na nim analizę kliniczną i porównanie pośrednie z eltrombopagiem.
|
14. |
Krzysztof Kępiński |
|
Przesłane uwagi dotyczą analiz dostarczonych przez Podmiot Odpowiedzialny |
15. |
Przemysław Ryś |
|
Przesłane uwagi dotyczą analiz dostarczonych przez Podmiot Odpowiedzialny |
Stanowiska Rady Przejrzystości:
SRP 93/2012 do zlecenia 078/2012
SRP 94/2012 do zlecenia 078/2012
Rekomendacja Prezesa AOTM:
REK 83/2012 do zlecenia 078/2012
REK 84/2012 do zlecenia 078/2012