Utworzono: 2015-08-13 11:00:03
Poprawiono: 2015-10-30 11:43:24
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Betaferon, interferonum beta-1b, 300 µg, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 15 fiolek i 15 ampułkostrzykawek z rozpuszczalnikiem, EAN 5999990619375, w ramach programu lekowego "leczenie stwardnienia rozsianego w postaci wtórnie postępujacej z rzutami (ICD-10 G35)"
Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:
PLA.4600.191.2015.7.KK; 2015-08-12
Zlecenie dotyczy:
przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTM, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji w związku z wnioskiem o objęcie refundacją produktu leczniczego
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 112/2015
Analizy Wnioskodawcy:
Analiza ekonomiczna do zlecenia 112/2015
Analiza kliniczna do zlecenia 112/2015
Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 112/2015
Analiza racjonalizacyjna do zlecenia 112/2015
Analiza wpływu na budżet do zlecenia 112/2015
Uzupełnienie analiz do zlecenia 112/2015
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 23 października 2015 r.
Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 112/2015
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
|
AOTMiT-OT-4351-38/2015
|
Tytuł analizy weryfikacyjnej
|
Wniosek o objęcie refundacją leku Betaferon (interferon beta-1b), 300 µg, proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 15 fiolek i 15 ampułkostrzykawek, kod EAN 5909990619375, we wskazaniu: stosowany w ramach programu lekowego: „Leczenie stwardnienia rozsianego w postaci wtórnie postępującej z rzutami (ICD-10 G 35)”. |
Lp.
|
Zgłaszający uwagi
|
Treść uwagi
|
Komentarz AOTM
|
Rozpatrzone uwagi
|
1.
|
Sebastian Schubert (Bayer Sp. z o.o)
|
|
Komentarz do uwagi 1. Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA dotyczące wyboru mitoksantronu jako komparatora dla INFB-1b. Obecnie produkt Betaferon nie jest finansowany ze środków publicznych we wnioskowanej populacji, w związku z tym nie stanowi terapii pierwszej linii. W chwili obecnej pacjenci z SPMS (w tym spełniający kryteria włączenia do uzgodnionego programu lekowego), mają możliwość terapii mitoksantronem, refundowanej w ramach JGP. Ponadto zgodnie z wytycznymi AOTMiT „Komparatorem dla ocenianej interwencji w pierwszej kolejności musi być tzw. istniejąca praktyka. Jest to sposób postępowania, który w praktyce medycznej prawdopodobnie zostanie zastąpiony przez ocenianą technologię.”
Komentarz do uwagi 2, 3, 5 i 6. Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA, tj. nie zaobserwowano istotnych statystycznie różnic w jakości życia wg. kwestionariusza MSQLI pomiędzy ocenianą interwencją a placebo (NA-SPMS 2004). Wnioskodawca przedstawił nowe obliczenia, w których wykazał różnice istotne statystycznie na korzyść Betaferonu w jakości życia wg. kwestionariusza SIP W przypadku domen SIP ogółem i sfera fizyczna. Jednocześnie autorzy publikacji Freeman 2001 wykazali istotność statystyczną na korzyść INF-1b vs. PLC dla oceny jakości życia wg. kwestionariusza SIP dla sfery fizycznej dla 6 i 12 miesiąca, a także dla ostatniej wizyty oraz dla sfery psychospołecznej ocenianej w 18 miesiącu. Natomiast nie wykazano istotności statystycznej dla punktów SIP ogółem oraz sfera fizyczna. Autorzy publikacji podkreślają, że interpretacja zmian w kwestionariuszu SIP, odnoszącym się do jakości życia jest niewystarczająca, aby określić jak istotne klinicznie są to zmiany dla populacji.
Komentarz do uwagi 4. Rozwinięcie opisu wyników dotyczących zgonów i ich analiza statystyczna została przedstawiona w AWA na str. 40/41.
Komentarz do uwagi 7. Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA dotyczące przetestowania spadku skuteczności klinicznej interferonu w trakcie leczenia w ramach analizy wrażliwości.
Komentarz do uwagi 8. Ze względu na znaczące różnice w systemach finansowania świadczeń medycznych, które mogą wpływać na praktykę kliniczną i zużycie zasobów, Agencja podtrzymuje swoje stanowisko.
Komentarz do uwagi 9. Uwaga zasadna, jednakże nie wpływa na wnioskowanie.
Komentarz do uwagi 10. Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA dotyczące wyboru mitoksantronu jako komparatora dla INFB-1b. W ramach obliczeń własnych przedstawiono cenę zakładającą zrównanie kosztu INFB-1b i kosztu mitoksantronu finansowanego w ramach grupy JGP (A36 choroby demielinizacyjne).
Komentarz do uwagi 11. Uwaga zasadna, jednakże nie wpływa na wnioskowanie.
|
2. |
Prof. dr hab. Jacek Losy (kierownik Zakładu Neuroimmunologii Klinicznej Katedry Neurologii UM w Poznaniu) |
|
Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA dotyczące wyboru mitoksantronu jako komparatora dla INFB. Obecnie produkt Betaferon nie jest finansowany ze środków publicznych we wnioskowanej populacji, w związku z tym nie stanowi terapii pierwszej linii. |
3. |
Dr hab. n. med. Beata Zakrzewska-Pniewska
|
|
Agencja podtrzymuje własne stanowisko przedstawione w AWA dotyczące wyboru mitoksantronu jako komparatora dla INFB. Obecnie produkt Betaferon nie jest finansowany ze środków publicznych we wnioskowanej populacji, w związku z tym nie stanowi terapii pierwszej linii. |
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Stanowiska Rady Przejrzystości:
SRP 137/2015 do zlecenia 112/2015
(Dodano: 30.10.2015 r.)
Rekomendacja Prezesa AOTM:
REK 84/2015 do zlecenia 112/2015
(Dodano: 30.10.2015 r.)