Utworzono: 2021-03-04 12:02:01
Opublikowano: 2021-03-04 12:02:01
Poprawiono: 2021-05-25 14:55:33
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Cervarix, Szczepionka przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego [typy 16 i 18] (rekombinowana, z adiuwantem, adsorbowana) , zawiesina do wstrzykiwań, 1 dawka/0,5 ml, 1, amp.-strzyk. 0,5 ml 1 igła, kod EAN: 05909990064748
Wskazanie:
we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego
Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:
PLR.4500.310.2021.RB; 25.02.2021
Zlecenie dotyczy:
przygotowania analizy weryfikacyjnej AOTMiT, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji
Analizy Wnioskodawcy:
Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 41/2021
Analiza kliniczna do zlecenia 41/2021
Analiza ekonomiczna do zlecenia 41/2021
Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 41/2021
Analiza racjonalizacyjna do zlecenia 41/2021
Uzupełnienie do zlecenia 41/2021
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 41/2021
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 13.05.2021 r.
Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 41/2021
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
|
OT.4230.6.2021
|
Tytuł analizy weryfikacyjnej
|
Wniosek o objęcie refundacją leku Cervarix, szczepionka przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego [typy 16 i 18] we wskazaniu: profilaktyka zmian przednowotworowych narządów płciowych i odbytu (szyjki macicy, sromu, pochwy i odbytu) oraz raka szyjki macicy i raka odbytu związanych przyczynowo z określonymi onkogennymi typami wirusa brodawczaka ludzkiego (HPV) u osób od ukończenia 9. roku życia
|
Lp.
|
Zgłaszający uwagi
|
Treść uwagi
|
Komentarz AOTM
|
Rozpatrzone
|
1.
|
Anna Nowakowska Prezes Stowarzyszenia „Sanitas”
|
|
Str. 15, akapit 8, akapit 11
W uwadze przedstawiono opinię, że szczepienia przeciwko HPV powinny być dostępne dla pacjentów nieodpłatnie.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
|
2.
|
Dr hab. n. med. Ernest Kuchar
|
|
Rozdz. 3.1.6. Ocena analityków Agencji (str. 14)
W uwadze przedstawiono opinię dotyczącą optymalnego sposobu finansowania i organizacji szczepień przeciwko HPV.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Rozdz. 6.1.2. tab. 44 str. 84 oraz Rozdz. 6.3.1. str. 89 akapit 8
W uwadze przedstawiono opinię, że założony przez Wnioskodawcę poziom wyszczepialności nie jest możliwy do osiągnięcia przy ograniczeniu jedynie do wnioskowanego sposobu finansowania (refundacja apteczna).
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
|
3.
|
Krzysztof Kępiński Członek Zarządu GSK Services Sp. z o.o.
|
|
Uwagi dotyczące wyboru populacji objętej szczepieniem m.in. rozdz. 3.1.1.6; str. 14-15
Uwaga stanowi polemikę z przedstawionymi w AWA zastrzeżeniami analityków dotyczącymi populacji uwzględnionej w analizach. Zdaniem analityków Agencji biorąc pod uwagę, że wniosek refundacyjny dotyczy finansowania w ramach refundacji aptecznej we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku refundacyjnego, tj. we wszystkich zarejestrowanych wskazaniach na dzień wydania decyzji, przyjęte przez Wnioskodawcę założenia dot. populacji, w której technologia będzie stosowana, są związane z dużą niepewnością. Tym bardziej, że założenia dotyczące procesu szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego w ramach Narodowej Strategii Onkologicznej (NSO) nie zostały jeszcze opublikowane. Są one obecnie w fazie konsultacji, a ich treść – przytoczona w AWA za opinią jednego z ekspertów klinicznych, różni się od założeń przyjętych przez Wnioskodawcę w analizach.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwagi dotyczące założeń co do sposobu i poziomu finansowania szczepień ze środków publicznych (m.in. rozdz. 3.1.1.6; str. 14-15)
Uwaga stanowi uzasadnienie przez Wnioskodawcę przyjętych w analizach założeń dotyczących sposobu i poziomu finansowania ocenianej interwencji. Należy jednak zwrócić uwagę, że w przypadku wprowadzenia szczepień produktem Cervarix w ramach NSO źródło finansowania na chwilę obecną nie jest jednoznacznie określone.
Uwagi do AKL - rozdz. 4.1.1., tab. 17 oraz rozdz. 4.1.4. str. 48 oraz rozdz. 4.3. str. 60
Uwaga stanowi powtórzenie argumentów przedstawionych w analizach Wnioskodawcy dotyczących uwzględnionej w AKL populacji i dowodów naukowych oraz polemikę z przedstawionymi w AWA zastrzeżeniami analityków. Zdaniem analityków Agencji głównym ograniczeniem przedstawionej analizy klinicznej pozostaje fakt, że nie obejmuje ona całej wnioskowanej populacji.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwaga do AE - rozdz. 5.3. tabela 42; rozdz. 5.3.1. str. 75
Dotyczy: założeń w AE dotyczących populacji (wybór jednej kohorty dziewcząt). Uwaga stanowi powtórzenie argumentów zaprezentowanych w analizach i odpowiedzi na wezwanie do uzupełnień względem wymagań minimalnych.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwaga do AE - rozdz. 5.3.1 str. 77
Dotyczy: przyjętych założeń w AE odnośnie skuteczności interwencji i komparatorów oraz przyjętych poziomów odpłatności. Wnioskodawca przedstawił wyjaśnienie przyjętych założeń dotyczących oceny skuteczności interwencji i komparatorów oraz powtórzył argumenty dotyczące przyjętych poziomów odpłatności zaprezentowane w analizach i odpowiedzi na wezwanie do uzupełnień względem wymagań minimalnych.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwaga do AE - rozdz. 5.3.2 str. 78
Dotyczy: przyjętego poziomu wyszczepialności w AE i BIA. Uwaga stanowi polemikę z przedstawionymi w AWA zastrzeżeniami analityków Agencji odnośnie założeń Wnioskodawcy dotyczących przyjętych poziomów wyszczepialności w AE i BIA.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwaga do AE - rozdz. 5.4. str. 82
Dotyczy: przyjętych założeń w AE odnośnie poziomów odpłatności dla komparatorów. Wnioskodawca przedstawił wyjaśnienie przyjętych założeń oraz powtórzył argumenty zaprezentowane w analizach.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwaga do AE - rozdz. 5.4. str. 82
Dotyczy: założeń w AE dotyczących populacji (wybór jednej kohorty dziewcząt) i braku oszacowań wyników AE dla całej populacji zgodnej w wnioskiem refundacyjnym. Wnioskodawca przedstawił wyjaśnienie przyjętych założeń oraz powtórzył argumenty zaprezentowane w analizach i odpowiedzi na wezwanie do uzupełnień względem wymagań minimalnych.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
Uwagi do BIA - rozdz. 6.3. tabela 48
Dotyczy: uwag dotyczących populacji, poziomu wyszczepialności populacji oraz przyjętych założeń co do refundacji innych szczepionek przeciwko HPV. Do uwag Wnioskodawcy odniesiono się w punktach powyżej.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
|
4.
|
Prof. dr hab. n. med. Teresa Jackowska Konsultant Krajowy w dziedzinie pediatrii
|
|
Rozdz. 3.3. Liczebność populacji wnioskowanej (str. 21, akapit 5).
W uwadze przedstawiono opinię, że szczepieniami przeciwko HPV powinny być objęte przede wszystkim dzieci w 12 r. życia, oraz w 13 i 14 roku życia celem doszczepienia starszych roczników. Szczepienia powinny być bezpłatne i realizowane w ramach PSO na poziomie POZ.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
3.3. Liczebność populacji wnioskowanej (str. 21, akapit 7).
W uwadze przedstawiono opinię dotyczącą optymalnego sposobu finansowania i organizacji szczepień przeciwko HPV, które pozwoliłyby na uzyskanie wysokiego poziomu zaszczepienia dzieci przeciwko HPV.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
4.3. Komentarz Agencji (str. 60, akapit 3)
Uwaga dotyczy obecności ograniczonych dowodów potwierdzających zjawisko ochrony krzyżowej i stanowi rozwinięcie problemu poruszonego przez analityków w AWA.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.
|
Stanowisko Rady Przejrzystości:
SRP 54/2021 do zlecenia 41/2021
(Dodano: 18.05.2021 r.)
Rekomendacja Prezesa:
Rekomendacja 54/2021 do zlecenia 41/2021
(Dodano: 25.05.2021 r.)