Utworzono: 2024-05-08 14:56:55 Opublikowano: 2024-05-08 14:56:55 Poprawiono: 2024-08-21 11:36:06

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Cablivi, Caplacizumabum, Proszek i rozpuszczalnik do sporządzania roztworu do wstrzykiwań, 10 mg, 1, fiolka i ampułkostrzykawka, GTIN: 05909991413385 we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

Wskazanie:

we wskazaniu wynikającym ze złożonego wniosku i treści uzgodnionego programu lekowego

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:

PLR.4500.2940.2023.19.WMO; 06.05.2024

Zlecenie dotyczy:

przygotowania analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

Analizy Wnioskodawcy:

pdf Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 87/2024
pdf Analiza kliniczna do zlecenia 87/2024
pdf Analiza ekonomiczna do zlecenia 87/2024
pdf Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 87/2024
pdf Uzupełnienie do zlecenia 87/2024

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdf Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 87/2024

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 19.07.2024r.

MS Word Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 87/2024

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  •  

    Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 87/2024, analiza OT.423.1.34.2024

    Tytuł analizy weryfikacyjnej
    Wniosek o objęcie refundacją produktu leczniczego Cablivi (Caplacizumabum) w ramach programu lekowego „B.X Leczenie pacjentów z immunologiczną zakrzepową plamicą małopłytkową (ICD-10: M31.1)”
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    STATUS

    Katarzyna Lisowska Hematoonkologiczni

    pdf 01
    Plik PDF


    Uwaga dotycząca sytuacji pacjentów dotkniętych aTTP oraz potrzeby dostępu do nowoczesnego leczenia.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Rozpatrzone

    Michał Witkowski

    pdf 01
    Plik PDF


    Uwagi ogólne dotyczące leczenia kaplacyzumabem.
    Uwagi nie wpływają na zmianę wnioskowania z AWA.

    Rozpatrzone

    Paulina Anna Wyszomierska Sanofi sp. z o.o.

    pdf 01
    Plik PDF


    Uwaga 1.
    Uwaga ogólna dotycząca leczenia kaplacyzumabem.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 2.
    Uwaga dotyczy definicji odpowiedzi na leczenie zastosowanej w badaniu HERCULES.
    Agencja zwróciła uwagę, że w publikacji Cuker 2021 (konsensus) zaproponowano nową definicję tego punktu końcowego, rozbudowaną w stosunku do definicji zastosowanej w badaniu HERCULES. W trakcie trwania badania HERCULES obowiązywała definicja sprzed publikacji ww. konsensusu z 2021.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 3.
    Agencja zwróciła uwagę, że dowody na skuteczność kaplacyzumabu dla populacji pacjentów w wieku 12–18 lat pochodzą jedynie z opisów pojedynczych przypadków i badań rzeczywistej praktyki klinicznej.
    Rejestracja kaplacyzumabu przez EMA nastąpiła w oparciu o wyniki przeprowadzonej analizy opartej o model farmakokinetyczno-farmakodynamiczny.
    W opinii wnioskodawcy ekstrapolowanie wyników uzyskiwanych w populacji pacjentów dorosłych na populację pacjentów pediatrycznych wydaje się być uzasadnione.
    Agencja uznaje takie podejście za właściwe.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 4.
    Agencja zwróciła uwagę, że w badaniu HERCULES, I-rzędowy punkt końcowy (odpowiedź na leczenie) jest surogatem i nie jest jasne jaka wartość różnicy w dniach do uzyskania odpowiedzi należy uznać na klinicznie istotną. Agencja akceptuje uwzględnienie tego punktu końcowego w analizie klinicznej, ale brak jest informacji minimalnej różnicy istotnej klinicznie, co może powodować problem z interpretacją wyniku.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 5.
    Agencja przychyla się do uzasadnienia o braku możliwości oceny wpływu stosowanej terapii na przeżycie pacjentów.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 6.
    Dotyczy: kwalifikacji do programu pacjentów z niepotwierdzoną aTTP w oczekiwaniu na wynik ADAMTS-13 Agencja przychyla się do stwierdzenia, iż nieuwzględnienie w strukturze modelu wyłączenia ze względu na niepotwierdzenie aTTP ma ograniczony wpływ na oszacowania ICUR – zacytowana publikacja miała na celu wyłącznie przedstawienie możliwości wystąpienia błędnej diagnozy, co w kontekście gwałtowności przebiegu choroby oraz jej rzadkości w warunkach rzeczywistej praktyki medycznej może być problemem powszechniejszym niż w badaniach klinicznych (HERCULES) lub w podmiotach wyspecjalizowanych (Maanaoui 2020, abstrakt konferencyjny). Równocześnie analitycy Agencji zwracają uwagę, iż wpływ parametru na oszacowania ICUR powinien być zbliżony do uwzględnionego w analizie wrażliwości współczynnika compliance.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 7.
    Dotyczy: naliczania kosztów ponownego wystąpienia epizodu aTTP w tym samym roku
    Uwaga odnosi się do wskazanego przez AOTMiT ograniczenia analizy
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 8.
    Dotyczy oszacowań związanych z kontynuacją leczenia w wariancie bez RSS
    Przedstawione ograniczenie ma charakter teoretyczno-praktyczny. Brak uwzględnienia alternatywnych parametrów kosztowych ogranicza wnioskowanie o efektywności terapii, można jednak przypuszczać, iż zmiana miałaby charakter konserwatywny względem wariantu z RSS.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA

    Uwaga 9.
    Dotyczy struktury modelu w zakresie złożoności formuł i zastosowania formuł warunkowych Przedstawiony model ekonomiczny zawiera wiele formuł odwołujących się do wielu zakresów danych, przykładem jest jedna z formuł w arkuszu ‘Payoff_Capla’
    =JEŻELI.BŁĄD(JEŻELI(p_ctrl_gen_dr_QALYs=0;1;((EXP(-LN(1+p_ctrl_gen_dr_QALYs)*MIN(p_eff_dur_depression+$Q44;$R44))/-LN(1+p_ctrl_gen_dr_QALYs))-(EXP(-LN(1+p_ctrl_gen_dr_QALYs)*$Q44)/-LN(1+p_ctrl_gen_dr_QALYs)))/(MIN(p_eff_dur_depression+$Q44;$R44)-$Q44));1)
    W powyższym przykładzie (jednym z mniej zaawansowanych) stwierdzić można zastosowanie dwóch formuł warunkowych, przekształceń do logarytmów oraz wyboru wartości minimalnej. Prześledzenie zależności pomiędzy odpowiednimi komórkami jest ograniczone co podkreślono w AWA i co wskazywano w raportach innych agencji HTA odnoście zastosowanego modelu ekonomicznego (NICE, CADTH).
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 10.
    Dotyczy struktury modelu w zakresie modelowania zdarzeń związanych z mikroangiopatiami
    W ocenie analityków Agencji przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko ma realnie charakter konserwatywny. Jednocześnie należy podkreślić, iż wysoce heterogeniczna choroba w rozumieniu przebiegu oraz możliwych komplikacji powinna być oceniona z uwzględnieniem istotnych stanów zdrowia (przykładem mogą być np. analizy dot. cukrzycy typu 2, gdzie modelowane jest np. uszkodzenie nerek).
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 11.
    Dotyczy struktury modelu w zakresie zastosowanej techniki modelowania
    Agencja podtrzymuje stanowisko o zasadności modelowania z zastosowaniem metod mikrosymulacji. Wyniki modelu mikrosymulacyjnego pozwoliłby na ocenę efektywności stosowania terapii w różnych kohortach pacjentów, w szczególności chorych z chorobami współistniejącymi (np. hipercholesterolemia, zakrzepica żył głębokich, wcześniejsze udary/zawały serca), u których wczesne zastosowanie leku może przynosić odmienne skutki w porównaniu z pacjentami bez współchorobowości.
    Zasadniczo wnioskodawca dysponuje danymi indywidualnych pacjentów – danymi gromadzonymi w ramach badania klinicznego (zgodnie z udostępnionym CSR), na podstawie którego zbudowano model. Charakterystyka populacji polskiej, jak przyjęto w AE wnioskodawcy, nie powinna różnić się od tej z badania klinicznego, w związku z czym, w kontekście braku dostosowania parametrów użyteczności stanów zdrowia do warunków polskich, komentarz nie jest uzasadniony.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 12.
    Dotyczy modelowania wystąpienia nawrotu po pierwszym epizodzie aTTP
    W ocenie analityków możliwość jednokrotnego wystąpienia zdarzenia po remisji jest wątpliwe, na co wskazują dane z badania post-HERCULES. Wskazana sugestia, jako że w ramieniu SoC ryzyko ponownego epizodu jest większe może być błędna – przy niewielkiej liczbie zdarzeń nie jest możliwa wiarygodna ocena statystycznych różnic.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 13.
    Dotyczy naliczania kosztów stanów zdrowia
    Agencja akceptuje wyjaśnienie wnioskodawcy i potwierdza, że koszt zaburzeń neuropsychologicznych naliczany jest przez okres roku.
    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Uwaga 14.
    Dotyczy charakterystyki wejściowej pacjentów
    Należy podkreślić, że badanie HERCULES nie było prowadzone w Polsce, a ośrodki realizujące badanie kwalifikowały małe ilości pacjentów, co może wpływać na zróżnicowanie standardu opieki nad pacjentem.

    Uwaga 15.
    Dotyczy uwzględnienia w analizie kosztów pośrednich
    Agencja akceptuje stanowisko, perspektywa społeczna ma charakter wyłącznie poglądowy i nie jest wymagana. Jednocześnie należy wskazać, iż choroba dotyczy pacjentów w wieku produkcyjnym i wiąże się z istotnymi kosztami rehabilitacji (w przypadku udaru mózgu/zawału serca).
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 16.
    Dotyczy użyteczności stanów zdrowia w zakresie użyteczności w stanie remisji i wykorzystania danych z fazy przedłużonej
    Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA – zastosowanie funkcji mapującej zawsze wiąże się z ograniczeniami dot. pewności oszacowań, w tym ich niepewności (analiza probabilistyczna).
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 17.
    Dotyczy użyteczności stanów zdrowia w zakresie dostosowania modelu do warunków polskich
    Uwaga, w kontekście punktu 11, wiąże się z dodatkowym ograniczeniem. Należy wskazać, iż zmapowanie funkcji względem indeksu EQ-5D miało miejsce dla parametrów uzyskanych dla taryfy brytyjskiej, natomiast surowe dane EQ-5D-3L/5L (z każdej kategorii) mogą być dostosowane do taryfy lokalnej.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 18.
    Dotyczy użyteczności stanów zdrowia w zakresie użyteczności dla zdarzeń niepożądanych
    Agencja podtrzymuje stanowisko, zwracając równocześnie uwagę na podkreślony przez wnioskodawcę fakt, iż zwykle parametry te mają charakter „uzupełniający” do głównych stanów modelu, jednocześnie w przypadku działań w istotny sposób wpływających na jakość życia nie mogą być one pomijalne. W AE wnioskodawcy przyjęto jednokrotne wystąpienie zdarzeń, aczkolwiek nie można pomijać faktu, iż zdarzenia mogą występować u pacjentów wielokrotnie.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 19.
    Dotyczy użyteczności stanów zdrowia w zakresie użyteczności związanej z depresją
    Agencja przychyla się do stanowiska, iż założenie ma charakter konserwatywny.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 20.
    Dotyczy walidacji konwergencji i porównania wyników analizowanego modelu i modelu PBAC.
    Uwaga dotyczy walidacji modelu i nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 21.
    Dotyczy konstrukcji modelu i uwzględnionych stanów zdrowia
    Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 22.
    Dotyczy użyteczności stanów zdrowia Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 23.
    Dotyczy oceny jakości danych literaturowych, w szczególności w odniesieniu do analiz ekonomicznych i źródeł danych o użytecznościach
    Agencja podtrzymuje stanowisko – należy zaznaczyć, iż model nie uwzględniał parametrów ocenionych jako statystycznie istotne, przyjęto wyłącznie różnice ilościowe, w związku z czym dane literaturowe określono jako niskiej wiarygodności.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 24. Agencja podtrzymuje stanowisko, że dane dotyczące rocznej wielkości dostaw we wniosku nie są spójne z danymi zamieszczonymi w analizach.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Uwaga 25.
    Dotyczy uwzględnienia rytuksymabu
    Agencja podtrzymuje stanowisko, iż zasadne w analizie byłoby uwzględnienie rytuksymabu – nie stanowi on kosztu nieróżniącego, podobnie jak koszt pozostałych leków immunosupresyjnych.
    Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

    Rozpatrzone

    hr

     

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 76/2024 do zlecenia 87/2024
    (Dodano: 24.07.2024 r.)

    hr

     

    Rekomendacja Prezesa:

    pdfRekomendacji nr 79/2024 do zlecenia MZ nr 87/2024
    (Dodano: 26.07.2024 r.)

    go to zlecenie

    Utworzono: 2024-05-08 14:56:55 Opublikowano: 2024-06-10 16:08:06 Poprawiono: 2024-08-21 11:36:06
    Opublikowano przez: Damian Karasiński Licznik odwiedzin: 2149
    edytuj
    Dane adresowe
    Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
    ul. Przeskok 2
    00-032 Warszawa
    Dane kontaktowe
    +48 22 101-4600
    +48 22 46-88-555
    sekretariat@aotm.gov.pl
    Elektroniczna skrzynka podawcza:
    /AOTMiT_ePUAP/SkrytkaESP
    Social media
    twitter
    bip.aotm.gov.pl
    Wszelkie prawa zastrzeżone - Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji © 2024. Realizacja: perfekcyjneStrony.pl