Utworzono: 2024-06-21 10:01:51 Opublikowano: 2024-06-21 10:01:51 Poprawiono: 2024-09-23 11:50:29

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Calquence, Acalabrutinibum, tabl. powl., 100 mg, 60, szt. kod GTIN: 05000456071116

Wskazanie:

wynikające ze złożonego wniosku i treści ustalonego programu lekowego

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:

PLR.4500.1093.2024.17.PRU; 16.06.2024

Zlecenie dotyczy:

Przygotowania: analizy weryfikacyjnej Agencji Oceny Technologii Medycznych, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji.

Analizy Wnioskodawcy:

pdf Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 103/2024
pdf Analiza kliniczna do zlecenia 103/2024
pdf Analiza ekonomiczna do zlecenia 103/2024
pdf Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 103/2024
pdf Uzupełnienie do zlecenia 103/2024

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdf Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 103/2024

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 03.01.2024r.

MS Word Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 103/2024

  • Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
  • Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

    Nr analizy weryfikacyjnej

    BIP – 103/2024, analiza OT.423.1.39.2024

    Tytuł analizy weryfikacyjnej
    Wniosek o objęcie refundacją produktu leczniczego Calquence, Acalabrutinibum, tabl. powl., 100 mg, 60, szt. kod GTIN: 05000456071116 w ramach programu lekowego „Leczenie chorych na przewlekłą białaczkę limfocytową (ICD-10: C91.1)”.
    Zgłaszający uwagi
    Treść uwagi
    Komentarz AOTM
    STATUS

    Dariusz Wołowiec

    pdf 01
    Plik PDF


    Uwagi dotyczyły zasadności nieuwzględnienia w analizach porównania akalabrutynibu z chemoimmunoterapią (CIT), stosowaną w CLL.
    Zgłaszający uwagi powołując się na wytyczne stoją na stanowisku, że CIT nie będzie stosowana w populacji docelowej i nie powinna stanowić komparatora dla akalabrutynibu.
    W opinii Agencji, CIT może stanowić komparator w subpopulacji pacjentów z CLL (pacjenci młodsi i pacjenci „fit”).
    Chemoimmunoterapia jest stosowana u pacjentów z CLL, na co wskazują zarówno dane NFZ jak i ekspert kliniczny, którego opinię wykorzystał w analizie wnioskodawca.

    Uwaga nie wpływa na wnioskowanie z AWA.

    Rozpatrzone

    Bartosz Puła

    pdf 01
    Plik PDF

       

    Elżbieta Iskierka-Jażdżewska

    pdf 01
    Plik PDF

       

    Bartosz Kobuszewski (AstraZeneca Pharma Poland sp. z o.o.)

    pdf 01
    Plik PDF


    Uwaga dot. pominięcia CIT i zastosowanej techniki analizy.

    Należy wskazać, iż Wytyczne HTA wskazują (str. 12-13): Ocena korzyści zdrowotnych wnoszonych przez ocenianą technologię medyczną powinna być dokonywana poprzez analizę istotnych klinicznie punktów końcowych , odgrywających kluczową rolę w danej jednostce chorobowej. Można wskazać trzy główne kategorie, grupujące istotnie kliniczne punkty końcowe: -punkty końcowe odnoszące się do śmiertelności; - punkty końcowe odnoszące się do przebiegu/nasilenia choroby; -punkty końcowe odnoszące się do zależnej od zdrowia jakości życia. Do klinicznie istotnych punktów końcowych należą też zdarzenia i działania niepożądane (z podziałem na ciężkie i pozostałe).
    Jedynym badaniem potwierdzającym skuteczność względem aktywnej terapii było porównanie z obinutuzumabem i chlorambucylem. Należy wskazać, że w badaniu ELEVATE-TN wykazano istotne różnice w zakresie skuteczności i bezpieczeństwa. Dla pozostałych porównań przedstawiono porównania pośrednie – o różnej metodyce – bazujące skutecznością (rozumianą jako efekt kliniczny i bezpieczeństwo) na wskazanym badaniu. W tabeli 83 AKL wskazano na obecność istotnych różnic w zakresie kluczowego punktu końcowego – PFS dla technologii, która stanowi główny komparator (najistotniejszy udział w rynku). W przypadku porównań dla OS dane są niedojrzałe (nieosiągnięte mediany). W przypadku bezpieczeństwa o stopniu ciężkim (tab. 87 AKL) również wykazano istotne różnice. Sam ten fakt wskazuje na istotną niepewność dot. „wykazania” braku istotnych różnic a zasadniczo jedyną techniką pozwalającą na ocenę skuteczności klinicznej z uwzględnieniem niepewności efektu klinicznego jest analiza kosztów-użyteczności.
    Odnosząc się do wskazanej w komentarzu „wybiórczości” dot. doboru analizowanej dokumentacji, pomijając ocenę względem dostępnych technologii refundowanych, tj. FCR, BR oraz OBI+CLB, wnioskodawca zestawia wnioskowany lek z terapiami o wysokim koszcie i w krótkim horyzoncie, co przedstawia technologię w korzystnym świetle (ze względu na ograniczony czas stosowania schematów z wenetoklaksem w długim okresie koszty związane z lekiem w ramieniu WEN+OBI i WEN+IBR nie będą występować, co nie jest dodatkowo zgodne z komentarzem wnioskodawcy, jakoby Przyjęcie rocznego horyzontu pozwala na oszacowanie cyklicznych, powtarzalnych wydatków ponoszonych przez płatnika na leczenie pacjentów), natomiast w kontekście porównania z innymi dostępnymi technologiami możliwymi do stosowania w analizowanej populacji schematy chemioimmunoterapii związane są z niższymi kosztami – patrz tab. 52 AWA.
    Należy dot. wskazać, iż cytowanie innych raportów AWA może nie odpowiadać danemu problemowi decyzyjnemu, ponieważ raporty opierają się na założeniach oraz kontekście prawnym funkcjonującym w momencie oceny.
    W odpowiedzi na stwierdzenie, iż odnoszenie się do już historycznych komparatorów z pewnością nie poprawiłoby użyteczności przedłożonych analiz (…) w proponowanym wskazaniu, rozszerzonym do pierwszej linii leczenia chorych na przewlekłą białaczkę limfocytową bez względu na status delecji 17p/mutacji w genie TP53 należy wskazać na publikację Munir 2024, w której przedstawiono dowody na zbliżoną skuteczność immunochemioterapii FCR vs WEN+IBR) w populacji ze zmutowanym IGHV – należy podkreślić, iż WEN+IBR stosowane były do osiągnięcia reguły przerwania leczenia, 50% chorych stosowało leczenie >27 mies.).
    Komentarz dot. dostępu do baz danych jest nieuzasadniony, ponieważ (jak wskazał wnioskodawca) schematy zostały objęte refundacją w analizowanej populacji w roku 2024, w związku z czym brak jest wystarczających danych pozwalających na określenie stopnia penetracji i struktury rynku w analizowanej populacji.
    Przedstawienie dodatkowych materiałów ma charakter uzupełniający obraz problemu decyzyjnego – nie ma wpływu na wnioskowanie z AWA.
    Munir T, Cairns DA, Bloor A, Allsup D, Cwynarski K, et al. Chronic Lymphocytyc Leukemia Therapy Guided by Measurable Residual Disease. The New England Journal of Medicine. 2024;390(4):326-37.

    Uwagi nie wpływają na zmianę wnioskowania z AWA.

    Rozpatrzone

    hr

    Stanowisko Rady Przejrzystości:

    pdfSRP 92/2024 do zlecenia 103/2024
    (Dodano: 11.09.2024 r.)

    hr

     

    Rekomendacja Prezesa:

    pdf Rekomendacja 95/2024 do zlecenia 103/2024
    (Dodano: 23.09.2024 r.)

    hr

    go to zlecenie

    Utworzono: 2024-06-21 10:01:51 Opublikowano: 2024-08-30 16:21:24 Poprawiono: 2024-09-23 11:50:29
    Opublikowano przez: Damian Karasiński Licznik odwiedzin: 2283
    Wersje:
    2024-09-23 11:50:29 Edycja przeprowadzona przez: Łukasz Kruk
    2024-09-11 14:51:25 Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk