Utworzono: 2025-01-23 11:14:33 Opublikowano: 2025-01-23 11:14:33 Poprawiono: 2025-05-09 15:16:28

Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:

Uplizna, Inebilizumabum, Koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, 100 mg, 3 fiol., GTIN: 05397163001322

Wskazanie:

wynikające ze złożonego wniosku

Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.

Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:

PLR.4500.3667.2024.14.JWI; 15.01.2025

Zlecenie dotyczy:

Przygotowania analizy weryfikacyjnej, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji

Analizy Wnioskodawcy:

pdf Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 8/2025
pdf Analiza kliniczna do zlecenia 8/2025
pdf Analiza ekonomiczna do zlecenia 8/2025
pdf Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 8/2025
pdf Uzupełnienie do zlecenia 8/2025

Analiza Weryfikacyjna Agencji:

pdf Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 8/2025

Uwagi do Analiz:

Termin zgłaszania uwag upływa: 07.05.2025r.

MS Word Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 8/2025

Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:

Nr analizy weryfikacyjnej

BIP – 8/2025, analiza OT.423.1.3.2025

Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją produktów leczniczych: - Uplizna, Inebilizumabum, Koncentrat do sporządzania roztworu do infuzji, 100 mg, 3 fiol., GTIN: 05397163001322, w ramach programu lekowego: B.138.FM. Leczenie pacjentów ze spektrum zapalenia nerwów wzrokowych i rdzenia kręgowego (NMOSD) (ICD-10: G36.0) ”
Zgłaszający uwagi
Treść uwagi
Komentarz AOTM
STATUS

Ewelina Rogowska (Amgen Sp. z o.o.)

pdf 01
Plik PDF


Uwaga 1.
Uwaga stanowi komentarz do uwagi o ograniczeniu kryterium wyboru komparatora pośredniego.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 2.
Uwaga stanowi komentarz do uwagi o zastosowanym w strategiach wyszukiwania filtrze.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 3. i 4.
Uwagi 3. oraz 4. stanowią komentarze do wskazanych ograniczeń analizy i włączonych badań.
Uwagi nie wpływają na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 5.
Uwaga dotyczy wyceny jednostek rozliczeniowych.
Wskazany produkt kontraktowy stanowi artefakt edytorski, jednakże zaakcentowany problem dot. wycen punktowych i odpowiedniego cytowania jest poprawny, tj. nie dla wszystkich korygowanych parametrów wprost wskazano źródło korekty.(tj. cytowania 27 oraz 37).
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 6.
Uwaga dotyczy podkreślonej informacji o braku korekty kosztu przyjęcia na SOR lub w izbie przyjęć. Analitycy Agencji wskazują, iż podkreślenie informacji o braku korekty nie stanowi ograniczenia danych przyjętych w raporcie, ponieważ jest zgodne ze stanem faktycznym, równocześnie brak korekty jest przypadkiem szczególnym względem pozostałych parametrów kosztowych, na co należało zwrócić uwagę.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 7.
Komentarz dotyczy przedstawionej perspektywy analizy i uwzględnionych kosztów.
Analitycy Agencji zwracają uwagę na kompleksowość choroby o postępującym przebiegu, która, w związku z pojawiającą się niepełnosprawnością chorego, wymaga w dłuższym horyzoncie analizy m.in. dodatkowej asysty, tj. ponoszenia kosztów niebezpośrednio związanych z terapią, a także związaną z ograniczeniem produktywności chorego, w szczególności że choroba pojawia się głównie w czwartej i piątej dekadzie życia, tj. między 30 a 50 rokiem życia (W metaanalizie Arnett et al. 2024 wskazano na średni wiek 41,7 lat w krajach gdzie kobiety żyją średnio >80 lat, i 33,5 lat w krajach, gdzie kobiety żyją średnio <80 lat), co może istotnie wpływać na koszty społeczne, podobnie jak w przypadku stwardnienia rozsianego.
Arnett, S., Chew, S.H., Leitner, U. et al. Sex ratio and age of onset in AQP4 antibody-associated NMOSD: a review and meta-analysis. J Neurol 271, 4794–4812 (2024). https://doi.org/10.1007/s00415-024-12452-8 Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 8.
Uwaga dotyczy krytycznego ograniczenia analizy związanego z dyskontynuacją terapii i jej (ewentualną) zamianą.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 9.
Komentarz dotyczy ograniczeń założeń oraz danych źródłowych zastosowanych w analizie wnioskodawcy i opisanych przez analityków Agencji.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 10.
Uwaga wnioskodawcy dotyczy uwzględnionej w modelu i krytycznie ocenionego założenia dot. modelowania śmiertelności.
Należy podkreślić, iż skrócenie odysei diagnostycznej i wcześniejsze rozpoczęcie terapii może w istotny sposób, na podstawie wskazanej publikacji, wpłynąć na czas trwania życia chorego, co wpłynie zarówno na efekty jak i koszty terapii. W związku z przyjętym hazardem względnym między terapiami (wyłączenie z leczenia i powrót do ryzyk obserwowanych w populacji stosującej SoC) brak uwzględnienia parametru ma wpływ na wyniki analizy, zatem wskazanie ograniczenia jest słuszne.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 11.
Komentarz dotyczy błędnie oszacowanych cen
Analitycy Agencji podkreślają, na co wskazano także w rozdziale 5.3.4., iż błędna metodyka została zastosowana także do oszacowania progowej ceny zbytu netto w wariancie z RSS, co konsekwentnie wpływa na poprawność wyników analizy wnioskodawcy.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 12.
Komentarz dotyczy kosztu stosowania leków po zamianie terapii.
Analitycy Agencji zgadzają się ze stanowiskiem wnioskodawcy, iż koszt w ramieniu INB po zamianie jest zawyżony, jednakże należy zaznaczyć, iż przy danych założeniach modelu, koszt ten naliczany jest w mniejszej części kohorty i w odległym horyzoncie na co dodatkowy wpływ ma także dyskontowanie kosztów.
Celem modyfikacji tego ograniczenia metodycznego powinno być naliczanie odpowiedniego kosztu terapii w każdym cyklu dla populacji pozostającej na switchu a nie naliczanie kwoty „z góry” za cały okres, co dodatkowo pomija ryzyko zgonu z przyczyn naturalnych czy też wystąpienie zdarzeń niepożądanych powodujących przerwanie terapii. Oczywiście wprowadzenie takiego mechanizmu wymagałoby śledzenia wielkości kohorty w każdym cyklu, jednakże w pełniejszy sposób odpowiadałoby na problem decyzyjny.
Należy podkreślić, iż w ramieniu STZINB skumulowany koszt zamiany jest, zgodnie z założeniami wnioskodawcy, ponad dwukrotnie wyższy względem ramienia INBSTZ.
Ewentualne skrócenie horyzontu stosowania terapii po switchu powoduje wzrost współczynnika ICUR, co wskazuje, iż założenie o uwzględnieniu parametru nie jest konserwatywne (ma istotne znaczenie dla wyników, w przypadku wariantu analizy Agencji po uwzględnieniu alternatywnej ceny satralizumabu skrócenie czasu terapii switchem z 37 mies. do 24 mies. powoduje istotny wzrost ICUR [wartość, ze względu na tajemnicę handlową dla komparatora, jest niepubliczna], natomiast przyjęcie okresu krótszego (tj. skorygowanego o współczynnik HR) nie wpływa na wnioskowanie z wariantu wnioskodawcy i wspomnianego.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA, ponieważ problem zamiany terapii został dodatkowo oceniony w ramach obliczeń własnych Agencji.
Uwaga 13.
Uwaga dotyczy przeżycia chorych w modelu.
Wskazana wartość, jak wskazano, w przypadku chorych z NMOSD jest wysoka (jak wskazano za publikacją Papp 2024 mediana czasu trwania życia chorego z NMOSD = 64,08 lat), jednakże w ocenie analityków nie jest zawyżona. Wartość ta osiągalna jest w przypadku chorych z wyjściowym niskim EDSS.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 14.
Komentarz dotyczy przyjętych parametrów użyteczności stanów zdrowia.
Komentarz Agencji dotyczy wszystkich wartości użyteczności, zarówno podstawowych, jak i dekrementów. Jak wskazano w komentarzu, użyteczności podstawowe zbierano i mapowano na EQ-5D (przy zastosowaniu wybranej funkcji mapującej różnice inkrementalne między stanami EDSS są istotnie wyższe względem alternatywnej), natomiast spadki użyteczności pochodzą z literatury i były gromadzone różnymi metodami, których nie mapowano na EQ-5D, co istotnie ogranicza wiarygodność parametryzacji.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.
Uwaga 15.
Wnioskodawca poinformował, że wartosci udziałów rynkowych oszacowano w drodze konsensusu ekspertów.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA
Uwaga 16.
Komentarz dotyczy metody analitycznej przedstawionej w populacji z EDSS 6,5-8. Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

Rozpatrzone

Krzysztof Adamcewicz (Roche Polska Sp. z o.o)

pdf 01
Plik PDF


Uwagi odnoszą się do zapisów programu lekowego dotyczących zmiany kryteriów kwalifikacji do leczenia satralizumabem i kryteriów wyłączenia z leczenia.
Uwaga nie wpływa na zmianę wnioskowania z AWA.

Rozpatrzone

go to zlecenie

Utworzono: 2025-01-23 11:14:33 Opublikowano: 2025-01-23 11:16:05 Poprawiono: 2025-05-09 15:16:28
Opublikowano przez: Łukasz Kruk Licznik odwiedzin: 1165
Wersje:
2025-05-09 15:16:28 Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
2025-05-09 15:13:16 Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
2025-05-09 15:12:51 Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
2025-05-09 15:05:48 Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
2025-04-30 16:04:43 Edycja przeprowadzona przez: Łukasz Kruk
2025-04-30 16:02:54 Edycja przeprowadzona przez: Łukasz Kruk
2025-01-23 11:14:33 Edycja przeprowadzona przez: Łukasz Kruk
2025-01-23 11:14:33 Edycja przeprowadzona przez: Łukasz Kruk
edytuj
Dane adresowe
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
ul. Przeskok 2
00-032 Warszawa
Dane kontaktowe
+48 22 101-4600
+48 22 46-88-555
sekretariat@aotm.gov.pl
Elektroniczna skrzynka podawcza:
/AOTMiT_ePUAP/SkrytkaESP
Social media
twitter
bip.aotm.gov.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone - Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji © 2025. Realizacja: perfekcyjneStrony.pl