Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi (ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: u osób dorosłych z pierwotną hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią wielogenową) lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny lub - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi (ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: u osób dorosłych z pierwotną hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią wielogenową) lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny lub - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi (ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: u osób dorosłych z pierwotną hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią wielogenową) lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny lub - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi (ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: u osób dorosłych z pierwotną hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią wielogenową) lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny lub - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Stanowisko Rady Przejrzystości:
SRP 86/2025 do zlecenia 35/2025 (Dodano: 26.09.2025 r.)
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi (ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: u osób dorosłych z pierwotną hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią wielogenową) lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny lub - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją \r\nleku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego \r\nB.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi \r\n(ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)” \r\n
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego. \r\n Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
\r\n\r\nUwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu\r\n i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. \r\n Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku: \r\n u osób dorosłych z pierwotną\r\n hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią\r\n wielogenową) \r\nlub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety: \r\n - w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u\r\n pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku\r\n stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny \r\n lub \r\n - samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u\r\n pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest\r\n przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag. \r\n Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych. \r\n\r\n Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej. \r\nNależy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio. \r\n Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
\r\n\r\nUwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego. \r\nAgencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy. \r\n Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA. \r\n Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.\r\n\r\n
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel \r\n Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi\r\n
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl). \r\n Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl. \r\n Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną. \r\n Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.\r\n\r\n
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita \r\n I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach\r\n
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów. \r\n W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich. \r\nAgencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT. \r\n Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.\r\n\r\n
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją
leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego
B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi
(ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego.
Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu
i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego.
Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku:
u osób dorosłych z pierwotną
hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią
wielogenową)
lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety:
- w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u
pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku
stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny
lub
- samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u
pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest
przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag.
Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej.
Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego.
Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy.
Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel
Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl).
Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl.
Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita
I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów.
W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich.
Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI\r\n
Nr analizy weryfikacyjnej
OT.423.1.19.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją
leku Repatha (ewolokumab) w ramach programu lekowego
B.101. „Leczenie pacjentów z zaburzeniami lipidowymi
(ICD-10: E78.01, I21, I22, I25)”
Zgłaszający uwagi
Treść uwagi
Komentarz AOTM
STATUS
Magdalena Cysewska
¬Amgen Biotechnologia sp. zo.o
Plik PDF
Uwaga nr 1 Dotyczy nieaktualnych cen produktu leczniczego.
Uwzględniono zgodnie z treścią Uwagi.
Uwaga nr 2 Dotyczy braku różnicowania inklisiranu
i pozycjonowania ww. leku na tym samym poziomie terapeutycznym co ewolokumab u pacjentów bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego.
Zgodnie z zapisami obecnego programu lejkowego inklisiran stanowi obok ewolokumabu i alirokumabu opcje terapeutyczną zarówno w populacji chorych z hipercholesterolemią heterozygotyczną jak i chorych bardzo wysokiego ryzyka sercowo-naczyniowego. Wskazania rejestracyjne dla produktu leczniczego Leqvio (inklisiran) obejmują stosownie leku:
u osób dorosłych z pierwotną
hipercholesterolemią (heterozygotyczną hipercholesterolemią rodzinną i hipercholesterolemią
wielogenową)
lub dyslipidemią mieszaną, jako uzupełnienie diety:
- w skojarzeniu ze statyną lub statyną wraz z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u
pacjentów, u których nie można osiągnąć stężenia LDL-C będącego celem terapii w wyniku
stosowania maksymalnej tolerowanej dawki satyny
lub
- samodzielnie bądź w skojarzeniu z innymi lekami zmniejszającymi stężenie lipidów u
pacjentów nietolerujących statyn lub u pacjentów, u których stosowanie statyn jest
przeciwwskazane, a więc wskazania restrykcyjne są znacznie szersze niż wskazuje wnioskodawca w treści Uwag.
Agencja odniosła się do poziomu dowodów określonych w rekomendacjach klinicznych.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz aktualną praktykę kliniczną wynikającą zapisów Programu lekowego B.101 Agencja ma obowiązek przedstawić wszystkie dostępne opcje terapeutyczne stasowane w praktyce klinicznej.
Należy nadmienić, iż równolegle do wniosku refundacyjnego leku Repatha procedowany jest także wniosek refundacyjny dla leku Leqvio.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Uwaga nr 3 Dotyczy Uwagi Agencji dotyczącej niedoszacowania populacji docelowej i przyjętej kwalifikowalności do proponowanego programu lekowego.
Agencja ma obowiązek odnieść się do szacunków i założeń przedstawionych w analizach HTA Wnioskodawcy.
Równocześnie Agencja przychyla się do ograniczeń przedstawionych w przedłożonych analizach HTA.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Marlena Broncel
Klinika Chorób Wewnętrznych i Farmakologii Klinicznej Uniwesytet Medyczny w Łodzi
Plik PDF
Uwaga nr 1 Dotyczy konieczności zmiany poziomu progowej wartości LDL-C w populacji chorych z HeFH (obecnie LDL-C>100 mg/dl).
Zwrócono uwagę iż, utrzymanie obecnego progu może stanowić pewne niekonsekwencje przy jednoczesnym obniżeniu LDL>55 mg/dl dla chorych z bardzo wysokim ryzkiem sercowo-naczyniowym. Postępowanie zgodnie z aktualnymi wytycznymi wskazuje na konieczność obniżenia wartości progowej LDL-C> 70 mg/dl.
Ponadto w Uwadze poruszono kwestie dostępności terapii inhibitorami PCSK9 dla pacjentów po OZW (rozszerzenie populacji) oraz pacjentów z przebytym zawałem serca (do dwóch lat). W opinii eksperta rozszerzenie ww. kryteriów może przynieść istotną korzyść kliniczną.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
prof. dr hab. n. med. Krystian Wita
I Katedra i Klinika Kardiologii Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
Plik PDF
Uwaga nr 1 Dotyczy danych zawartych w tabeli nr 5 (Tabela 5. Podsumowanie opinii eksperckich w zakresie liczebności populacji wnioskowanej) – liczba nowych zawałów serca rocznie. Zgłoszono potencjalnie niewłaściwą liczbę nowych zawałów.
W ww. tabeli zostały zebrane dane odnośnie liczebności populacji wnioskowanej w ramach proponowanego programu lekowego B.101 pozyskane w przesłanych opiniach eksperckich.
Agencja, zgodnie z Ustawą o Refundacji jest zobowiązana do zasięgnięcia opinii ekspertów w ramach prowadzonego procesu decyzyjnego. Przedstawione opinie ekspertów klinicznych mogą stanowić alternatywne źródło informacji i nie podlegają korekcie przez AOTMiT.
Uwaga nie wpływa na wnioskowanie.
Rozpatrzono
Pozostałe uwagi pozostawiono bez rozpoznania ze względów formalnych – tj. niewpłynięcie do Agencji w wymaganym terminie poprawnie wypełnionych dokumentów, podpisanych własnoręcznie lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2025-07-10 15:47:20
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
new introng>Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Repatha, Evolocumabum, Roztwór do wstrzykiwań, 140 mg, 2 wstrzykiwacze , GTIN: 05909991224370
Wskazanie:
wynikające ze złożonego wniosku
Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpłynięcia do AOTMiT:
PLR.4500.3917.2024.20.SGÓ; 07.03.2025
Zlecenie dotyczy:
Przygotowania analizy weryfikacyjnej, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji
Analizy Wnioskodawcy:
Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 35/2025
Analiza kliniczna do zlecenia 35/2025
Analiza ekonomiczna do zlecenia 35/2025
Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 35/2025
Uzupełnienie do zlecenia 35/2025
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 35/2025
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 17.07.2025r.
x" target="_blank" title="Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej">Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 35/2025
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
2025-03-13 09:05:30
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
new introng>Nazwa produktu leczniczego/świadczenia: