Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)” Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)” W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” Uwaga zasadna. Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)” Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)” W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” Uwaga zasadna. Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Stanowisko Rady Przejrzystości:
SRP 108/2025 do zlecenia 104/2025
(Dodano: 21.08.2025 r.)
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)” Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)” W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” Uwaga zasadna. Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Rekomendacja Prezesa:
Rekomendacja nr 115/2025 do zlecenia MZ nr 104/2025
(Dodano: 18.08.2025 r.)
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)” Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)” W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” Uwaga zasadna. Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)” Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)” W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” Uwaga zasadna. Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI\r\n
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
\r\n
Nr analizy weryfikacyjnej
\r\n
style="text-align: left;" colspan="3" align="left">
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
\r\n
\r\n
Tytuł analizy weryfikacyjnej
\r\n
style="text-align: left;" colspan="3" align="left">
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
\r\n Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
\r\n Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)”\r\n Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem. \r\n Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego. \r\n W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. \r\nUwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)”\r\n Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. \r\nUwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)” \r\n Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. \r\nUwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)” \r\n Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego. \r\n W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej. \r\n Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach. \r\n Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. \r\nUwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)” \r\n Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4. \r\n Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. \r\nUwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)”\r\n W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. \r\nUwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)” \r\n Uwaga zasadna. \r\n Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. \r\nUwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)” \r\n Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. \r\nUwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)” \r\n Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. \r\nUwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” \r\n Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. \r\nUwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)” \r\n Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)”
Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem.
Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego.
W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)”
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy. Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)”</b>
Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII. Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)”
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego.
W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej.
Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach.
Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych. Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)”
Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4.
Brak wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)”
W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL. Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)”
Uwaga zasadna.
Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA. Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)”
Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej. Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku. Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie. Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 104/2025; analiza DAS.423.1.2.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Hemlibra (emicizumab) w ramach programu lekowego „Zapobieganie krwawieniom u pacjentów z hemofilią A niepowikłaną inhibitorem czynnika VIII (ICD-10: D66)”
LP
Zgłaszający uwagi
Treść uwagi
Komentarz AOTM
1
Ewelina Matuszak
Plik PDF
Przedstawiono opinię nt. skuteczności i bezpieczeństwa produktu leczniczego Hemlibra (emicizumab) oraz działalności Fundacji Sanguis Hemofilia i pokrewne skazy krwotoczne.
1
Krzysztof Adamcewicz
Plik PDF
Uwaga nr 1: „Rozdział 4.1.1 (strona 42); Rozdział 4.1.4.1. (strona 53); Rozdział 11 (strona 134)”
Przedstawiono informacje nt. liczby krwawień występujących u pacjentów włączonych do badania HAVEN 6 stanowiącego źródło informacji o pacjentach z umiarkowaną postacią hemofilii A leczonych emicizumabem.
Agencja podtrzymuje stanowisko przedstawione w AWA, iż kryteria włączenia do badań przedstawionych w AKL Wnioskodawcy, nie były w pełni zgodne z kryteriami włączenia do uzgodnionego programu lekowego.
W uwadze przedłożono również opinię Wnioskodawcy nt. kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL.
Uwaga nr 2: „Rozdział 4.1.1 (strona 43); Rozdział 4.1.4.1 (strona 54)”
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak opublikowania wyników dla wymienionych punktów końcowych stanowi ograniczenie AKL Wnioskodawcy.
Uwaga nr 3: „Rozdział 4.1.4.1. (strona 54)”
Odniesiono się do komentarza Agencji dot. braku szczegółowych informacji nt. uprzednio stosowanej profilaktyki czynnikiem VIII. Wskazano, iż w charakterystyce pacjentów badania HAVEN 3, zaprezentowano odsetki chorych stosujących poszczególne rodzaje FVIII.
Uwaga nr 4: „Rozdział 5.3. (str. 101); Rozdział 5.3.1. (str. 103)”
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż podejście do szacowania efektów zdrowotnych i kosztów w analizie ekonomicznej nie obrazuje w pełni omawianego problemu decyzyjnego.
W opinii analityków Agencji uwzględnienie także pacjentów dorosłych w wyjściowych parametrach modelu nie oznacza w konsekwencji pominięcia populacji pediatrycznej.
Prawidłowo określony średni wiek, a w konsekwencji średnia dawka emicizumabu reprezentowałby charakterystykę całej populacji docelowej. Biorąc pod uwagę szeroki zakres populacji docelowej można było rozważyć skonstruowanie dwóch modeli ekonomicznych, które odzwierciedlałyby efektywność kosztową emicizumabu w tych różnych populacjach.
Dyskontowanie jest rekomendowane w wytycznych AOTMiT oraz natomiast jest wymagane zgodnie z Rozporządzeniem MZ ws. wymagań minimalnych.
Uwaga nr 5: „Rozdział 5.3. (str. 101)”
Uwaga zasadna. Należy mieć na uwadze komentarz Agencji do uwagi nr 4.
Brak wpływu na wnioskowanie z AWA.
Uwaga nr 6: „Rozdział 5.3.1. (str. 102)”
W komentarzu Wnioskodawca wskazał, że zasadnie Agencja zaznaczyła formalny charakter uwagi. Ponownie odniesiono się do kwestii kryteriów włączenia zdefiniowanych w UPL.
Uwaga nr 7: „Rozdział 5.3.1. (str. 102-103)”
Uwaga zasadna.
Brak zasadniczego wpływu na wnioskowanie z AWA.
Uwaga nr 8: „Rozdział 5.3.2. (str. 103)”
Agencja przyjmuje argumenty Wnioskodawcy. Warto zauważyć, iż należałoby przedstawić dowody, iż średnie użyteczności w populacji badanej w pracy Young 2023 są właściwe dla populacji pediatrycznej.
Uwaga nr 9: „Rozdział 6.3. (str. 108) oraz Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Argumenty Wnioskodawcy są zasadne, jednakże Agencja podtrzymuje stanowisko, iż przyjęty dwuletni horyzont czasowy nie obrazuje w pełni konsekwencji potencjalnej pozytywnej decyzji refundacyjnej dla przedmiotowego wniosku.
Uwaga nr 10: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Uwaga niezasadna. Uwzględnione dane NCK odnosiły się bezpośrednio do ciężkości choroby związanej z poziomem aktywności czynnika krzepnięcia VIII (FVIII) w organizmie.
Uwaga nr 11: „Rozdział 6.3.1. (str. 109)”
Uwaga dotyczy zakreślonej części AWA.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpływu do AOTMiT:
; 04.07.2025
Zlecenie dotyczy:
Pzrygotowania analizy weryfikacyjnej, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji
Analizy Wnioskodawcy:
Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 104/2025
Analiza kliniczna do zlecenia 104/2025
Analiza ekonomiczna do zlecenia 104/2025
Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 104/2025
Uzupełnienie do zlecenia 104/2025
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 104/2025
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 08.08.2025r.
Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 104/2025
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI