Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń dla
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M JGP).
Proponowane projekty taryf dotyczących leczenia szpitalnego opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości 1,82 zł. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzględniają:
• modyfikację charakterystyk JGP, zgodnie z propozycją Agencji, • modyfikację liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowaną do wyników przeprowadzonej analizy długości hospitalizacji, • aktualizację wartości punktowej osobodnia ponad ryczałt finansowany grupą, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizację taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narządu rodnego z użyciem materiału syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualną wycenę, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiązująca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiązującej taryfy, rekomenduje się utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy są wyższe od aktualnie obowiązujących, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualną taryfą, przy czym różnice mieszczą się w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiązująca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
Jednocześnie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje się likwidację pomostowych współczynników korygujących, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczących zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy następujących JGP: M03 Średnie zabiegi dolnej części układu rozrodczego *, M04 Małe zabiegi dolnej części układu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części układu rozrodczego *, M14 Średnie zabiegi górnej części układu rozrodczego *, M15 Małe zabiegi górnej części układu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogą być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. Działanie to miało na celu zachowanie spójności i równowagi pomiędzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania świadczeń oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszenie świadczeń z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z założeniami odwracania piramidy świadczeń.
W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależności od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy świadczeń będzie wiązało się z dodatkowymi wydatkami po stronie płatnika publicznego w wysokości 470 mln zł, co odpowiada 20,9% zwiększeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji świadczeń w roku 2023.
Szacuje się, że w ujęciu globalnym proponowane zmiany przyczynią się do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego największy wzrost przychodów, tj. o 22,5% będzie dotyczyć szpitali będących głównymi realizatorami przedmiotowych świadczeń – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogółu świadczeń) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej największego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogą oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizują 61% ogółu tych świadczeń.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujące przedmiotowe świadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony płatnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszą podmioty lecznicze, powinno przyczynić się do zapewnienia wyższego standardu udzielania świadczeń, a także pozytywnie wpłynąć na dostęp do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy świadczeń można zgłaszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 21 maja 2025 roku. Uwagi będą przyjmowane za pomocą formularza, który we wskazanym terminie należy przesłać na adres:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dla
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M JGP).
Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… aktualnÄ… cenÄ™ jednostki rozliczeniowej w wysokoÅ›ci 1,82 zÅ‚. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzglÄ™dniajÄ…:
• modyfikacjÄ™ charakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji, • modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowanÄ… do wyników przeprowadzonej analizy dÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji, • aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizacjÄ™ taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z użyciem materiaÅ‚u syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualnÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiÄ…zujÄ…ca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiÄ…zujÄ…cej taryfy, rekomenduje siÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczÄ…cych zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™pujÄ…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogÄ… być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. DziaÅ‚anie to miaÅ‚o na celu zachowanie spójnoÅ›ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszenie Å›wiadczeÅ„ z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„.
W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 470 mln zÅ‚, co odpowiada 20,9% zwiÄ™kszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji Å›wiadczeÅ„ w roku 2023.
Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu globalnym proponowane zmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych gÅ‚ównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogóÅ‚u Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizujÄ… 61% ogóÅ‚u tych Å›wiadczeÅ„.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na dostÄ™p do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 21 maja 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-05-14 12:49:27
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dla
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M JGP).
Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… aktualnÄ… cenÄ™ jednostki rozliczeniowej w wysokoÅ›ci 1,82 zÅ‚. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzglÄ™dniajÄ…:
• modyfikacjÄ™ charakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji, • modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowanÄ… do wyników przeprowadzonej analizy dÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji, • aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizacjÄ™ taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z użyciem materiaÅ‚u syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualnÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiÄ…zujÄ…ca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiÄ…zujÄ…cej taryfy, rekomenduje siÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczÄ…cych zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™pujÄ…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogÄ… być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. DziaÅ‚anie to miaÅ‚o na celu zachowanie spójnoÅ›ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszenie Å›wiadczeÅ„ z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„.
W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 470 mln zÅ‚, co odpowiada 20,9% zwiÄ™kszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji Å›wiadczeÅ„ w roku 2023.
Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu globalnym proponowane zmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych gÅ‚ównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogóÅ‚u Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizujÄ… 61% ogóÅ‚u tych Å›wiadczeÅ„.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na dostÄ™p do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 3021 stycznimaja 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-05-14 12:21:31
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dla
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M JGP).
Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… aktualnÄ… cenÄ™ jednostki rozliczeniowej w wysokoÅ›ci 1,82 zÅ‚. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzglÄ™dniajÄ…:
• modyfikacjÄ™ charakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji, • modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowanÄ… do wyników przeprowadzonej analizy dÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji, • aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizacjÄ™ taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z użyciem materiaÅ‚u syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualnÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiÄ…zujÄ…ca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiÄ…zujÄ…cej taryfy, rekomenduje siÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczÄ…cych zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™pujÄ…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogÄ… być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. DziaÅ‚anie to miaÅ‚o na celu zachowanie spójnoÅ›ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszenie Å›wiadczeÅ„ z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„.
W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 470 mln zÅ‚, co odpowiada 20,9% zwiÄ™kszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji Å›wiadczeÅ„ w roku 2023.
Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu globalnym proponowane zmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych gÅ‚ównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogóÅ‚u Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizujÄ… 61% ogóÅ‚u tych Å›wiadczeÅ„.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na dostÄ™p do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 30 stycznia 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-05-14 12:15:07
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dla
świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego układu rozrodczego (sekcja M JGP).
Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… aktualnÄ… cenÄ™ jednostki rozliczeniowej w wysokoÅ›ci 1,82 zÅ‚. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzglÄ™dniajÄ…:
• modyfikacjÄ™ charakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji, • modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowanÄ… do wyników przeprowadzonej analizy dÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji, • aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizacjÄ™ taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z użyciem materiaÅ‚u syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualnÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiÄ…zujÄ…ca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiÄ…zujÄ…cej taryfy, rekomenduje siÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczÄ…cych zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™pujÄ…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogÄ… być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. DziaÅ‚anie to miaÅ‚o na celu zachowanie spójnoÅ›ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszenie Å›wiadczeÅ„ z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„. W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 470 mln zÅ‚, co odpowiada 20,9% zwiÄ™kszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji Å›wiadczeÅ„ w roku 2023.
Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu globalnym proponowane zmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych gÅ‚ównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogóÅ‚u Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizujÄ… 61% ogóÅ‚u tych Å›wiadczeÅ„.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na dostÄ™p do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 30 stycznia 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-05-14 12:10:59
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Åšwiadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujÄ…ce leczenie choróoby żeÅ„skiego ukÅ‚adu nerwowzrodczego . /> />Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 uUstawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dla Å›wiadczeÅ„ gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego: obejmujÄ…ce choroby żeÅ„skiego ukÅ‚adu rozrodczego (sekcja M JGP). <br /> <strong><br>span style="color: black;">Åšwiadczenia gwarantowane obejmujÄ…ce leczenie chorób ukÅ‚adu nerwowego
Należy mieć na uwadze, że równoczeÅ›nie toczÄ… siÄ™ prace nad przebudowÄ… katalogu JGP w części dotyczÄ…cej schorzeÅ„ krÄ™gosÅ‚upa, w ramach którego nw. grupy JGP:
• A04 Wszczepienie/ wymiana stymulatora rdzenia krÄ™gowego lub wymiana generatora do stymulacji struktur głębokich mózgu * • A22 Duże zabiegi na rdzeniu krÄ™gowym i w kanale krÄ™gowym * • A23 Åšrednie zabiegi na rdzeniu krÄ™gowym i w kanale krÄ™gowym* • A24 MaÅ‚e zabiegi na rdzeniu krÄ™gowym i w kanale krÄ™gowym* • A25 Zabiegi na nerwach obwodowych * • A26 Zabiegi zwalczajÄ…ce ból i na ukÅ‚adzie wspóÅ‚czulnym * • A27 Inne zabiegi na rdzeniu krÄ™gowym i w kanale krÄ™gowym*
zostaÅ‚y, poza grupÄ… A04 Wszczepienie/ wymiana stymulatora rdzenia krÄ™gowego lub wymiana generatora do stymulacji struktur głębokich mózgu*, w caÅ‚oÅ›ci przeniesione do nowej sekcji zwiÄ…zanej z leczeniem schorzeÅ„ krÄ™gosÅ‚upa. Grupa A04 zostaÅ‚a podzielona ze wzglÄ™du na okolicÄ™ anatomicznÄ….
>Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… aktualnÄ… cenÄ™ dla danego Å›wiadczenia, przy uwzglÄ™dnieniu obowiÄ…zujÄ…cej ceny jednostki sprawozdawczej ryczaÅ‚tu systemu podstawowego zabezplieczenia Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej, w wysokoÅ›ci 1,842 zÅ‚/punkt. Przeprowadzone prace taryfikacyjne uwzglÄ™dniajÄ…: • modyfikacjÄ™ charakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji, • modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dostosowanÄ… do wyników przeprowadzonej analizy wskazujÄ…, że dla wiÄ™kszÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji, • aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu oraz zaktualizowane dane kosztowe, • aktualizacjÄ™ taryfy produktu 5.52.01.0001503 Zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z taryfikowanużych grup JGP obecny poziom refundacji niem pokmaterywiaÅ‚u ponoszoyntetychznego. kosztów. W przypadku 319 grup JGP projekt taryfy jprzest wyższy aniżeli aktualnaÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. DNatomiast dla 43 grup JGP obeowiÄ…zujÄ…cna taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów., przy />czym różnica />Wartwynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizay kosztów jest nieznaczyć,nie niższy od obecnie w zobowiÄ…zku z prowadzonymi prajÄ…camiej taryfy, rekomenduje sikÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacyjnymi,. w W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na wniższysoki poziom niedkoszactów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od l–9,88% do –21,32%. W odnipca 2024 rokesieniu wprowadzono wspóÅ‚czynniki korygujÄ…cednej grupy JGP, dla 12której gwynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy. JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wsopółczynników koÅ›rygujÄ…ciych, wprowadzonych 1,15 do 1,5.systemu Zmrozliaczeniowego dokonanow opodstarcwiu oe rekomendacjÄ™i Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nr 48/2024 z dniaotyczÄ…cych 24 maja 2024 r. w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej. Skutek wprowaydzoanych zmian wyniósÅ‚ ok 80 mln w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™puj�…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej czÄ�ści ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *. W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycznych, które mogÄ… być realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. MDziajÄ…cÅ‚anie to miaÅ‚o na celu zachowadznie spójnoÅ›ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenosze, caÅ‚kowity wpÅ‚yw na budżet pÅ‚atnikae Å›wynikajÄ…dcyzeÅ„ z opieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„. W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 aryfiknacyjlizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowanymobszarzei wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury orawz poziomu niedoszacowania 429w mln zÅ‚dotych. Należy mieć na wczglÄ™dzie, że prasojwektyj taryf uwzglÄ™dniajÄ… wysokość wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, o których mowa powyżej. Dlatego też wraz z wprowadzeniem proponowanych taryf należy zlikwidować przedmiotowe wspóÅ‚czynniki pomostowe (dot. grupJGP: A31, A33, A34C, A35C A35D, A56, A58, A59, A66, A67, A76, A77). /> /> Wprowadzenie w życie proponowanychej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi nakÅ‚awydatkami finansowymi po stronie NFZpÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 349,70 mln PLN w skali 12 miesiÄ™cyzÅ‚, co odpowiada 1320,89% zwiÄ™kszeniu wponoszonydach kosztków w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do rokstanu 2024obecnego, szacowanego na przyodstawie aktualnejmujÄ…c cenÄ™y punktu obowiÄ…zujÄ…cÄ… oed 1 lnostkipca 2024 rozliczeniowej oraz zakÅ‚adajÄ…c realizacjÄ™i Å›wiadczeÅ„ naw poziomie roku 2023. > />D Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu glostbalnym prosponowanie wycezmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typaryfch podmikotówa leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych głównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogółu Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realnizujÄ… 61% ogółu tych Å›wiadczeÅ„. Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przeÅ‚ożyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na zwiÄ™kszenie dostÄ™pnoÅ›ciÅ›wiadczeniobiorców do przedmniotoch, wy ramach Å›wpubliadczneÅ„go systemu opieki zdrowotnej. /> /> Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 30 stycznia 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl. /> />O ile nie zostaÅ‚ użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesÅ‚aniem drogÄ… elektronicznÄ… należy, wraz z wypeÅ‚nionym i wÅ‚asnorÄ™cznie podpisanym OÅ›wiadczeniem o powiÄ…zaniach branżowych, zÅ‚ożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bÄ…dź przesÅ‚ać przesyÅ‚kÄ… kurierskÄ… lub pocztowÄ… na adres siedziby Agencji. /> />Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów. /> /> Przekierowanie do miejsca publikacji raportów /> /> Pobierz raport /> />ZgÅ‚oszone uwagi zostanÄ… przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami Å›rodowiska, zainteresowanymi danÄ… taryfÄ… Å›wiadczeÅ„. W dalszej kolejnoÅ›ci Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o Å›wiadczeniach, a nastÄ™pnie Prezes Agencji okreÅ›li taryfy Å›wiadczeÅ„ w formie obwieszczenia.
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń z zakresu leczenia szpitalnego:
Należy mieć na uwadze, że równocześnie toczą się prace nad przebudową katalogu JGP w części dotyczącej schorzeń kręgosłupa, w ramach którego nw. grupy JGP:
• A04 Wszczepienie/ wymiana stymulatora rdzenia kręgowego lub wymiana generatora do stymulacji struktur głębokich mózgu * • A22 Duże zabiegi na rdzeniu kręgowym i w kanale kręgowym * • A23 Średnie zabiegi na rdzeniu kręgowym i w kanale kręgowym* • A24 Małe zabiegi na rdzeniu kręgowym i w kanale kręgowym* • A25 Zabiegi na nerwach obwodowych * • A26 Zabiegi zwalczające ból i na układzie współczulnym * • A27 Inne zabiegi na rdzeniu kręgowym i w kanale kręgowym*
zostały, poza grupą A04 Wszczepienie/ wymiana stymulatora rdzenia kręgowego lub wymiana generatora do stymulacji struktur głębokich mózgu*, w całości przeniesione do nowej sekcji związanej z leczeniem schorzeń kręgosłupa. Grupa A04 została podzielona ze względu na okolicę anatomiczną.
Proponowane projekty taryf opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią cenę dla danego świadczenia, przy uwzględnieniu obowiązującej ceny jednostki sprawozdawczej ryczałtu systemu podstawowego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, w wysokości 1,84 zł/punkt. Przeprowadzone analizy wskazują, że dla większości z taryfikowanych grup JGP obecny poziom refundacji nie pokrywa ponoszonych kosztów. W przypadku 31 grup JGP projekt taryfy jest wyższy aniżeli aktualna wycena. Dla 4 grup JGP obecna taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów.
Warto zaznaczyć, że w związku z prowadzonymi pracami taryfikacyjnymi, w przypadku grup wskazujących na wysoki poziom niedoszacowania, od lipca 2024 roku wprowadzono współczynniki korygujące dla 12 grup w wysokości od 1,15 do 1,5. Zmian dokonano w oparciu o rekomendację Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Skutek wprowadzonych zmian wyniósł ok 80 mln w ujęciu rocznym. Mając na uwadze powyższe, całkowity wpływ na budżet płatnika wynikający z prac taryfikacyjnych w tym obszarze wynosi prawie 429 mln złotych. Należy mieć na względzie, że projekty taryf uwzględniają wysokość współczynników korygujących, o których mowa powyżej. Dlatego też wraz z wprowadzeniem proponowanych taryf należy zlikwidować przedmiotowe współczynniki pomostowe (dot. grup JGP: A31, A33, A34C, A35C A35D, A56, A58, A59, A66, A67, A76, A77).
Wprowadzenie w życie proponowanych taryf świadczeń będzie wiązało się z dodatkowymi nakładami finansowymi po stronie NFZ w wysokości 349,7 mln PLN w skali 12 miesięcy, co odpowiada 13,8% zwiększeniu wydatków w obszarze analizowanych świadczeń w stosunku do roku 2024 przyjmując cenę punktu obowiązującą od 1 lipca 2024 r oraz zakładając realizację świadczeń na poziomie roku 2023. Dostosowanie wyceny taryfikowanych świadczeń do realnych kosztów ponoszonych przez świadczeniodawców powinno przełożyć się na zwiększenie dostępności świadczeniobiorców do przedmiotowych świadczeń.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy świadczeń można zgłaszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 30 stycznia 2025 roku. Uwagi będą przyjmowane za pomocą formularza, który we wskazanym terminie należy przesłać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
edytuj
Dane adresowe
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji ul. Przeskok 2 00-032 Warszawa