Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące choroby żeńskiego ukłtaducjonarną rozrodehabilitację leczegoniczą. .
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 Uustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o Å›wiadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze Å›rodków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji zostaÅ‚ opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ dgwarantowanych z zakresu Rehabilitacji leczniczej:
��šwiadczeÅ„nia gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego obejmujÄ…ce choroby żeÅ„skiego ukÅ‚tadu rozrodczego (sekcjonarnÄ… MrehabilitacjÄ™ JGP).leczniczÄ…
Proponowane projekty taryf dotyczÄ…cych leczenia szpitalnego opierajÄ… siÄ™ o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianÄ™ wzglÄ™dem aktualnych wycen obliczono w oparciu o Å›redniÄ… cenÄ™ punktu w poszczególnych zakresach rehabilitacji. Przeprowadzone analizy wskazujÄ…, że dla wszystkich produktów możliwych do realizacji w analizowanym obszarze obecny poziom refundacji nie pokrywa ponoszonych kosztów, a projekty taryf oszacowane na podstawie wyników analizy kosztów zwiÄ…zanych z realizacjÄ… Å›wiadczeÅ„ sÄ… wyższe od obecnej wyceny. Wprowadzenie w życie proponowanych taryf Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci ok. 413 mln zÅ‚, co odpowiada 14,4% zwiÄ™kszeniu wydatków w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w skali roku przyjmujÄ…c aktualnÄ… cenÄ™ jednostki rozliczeniowej oraz zakÅ‚adajÄ…c realizacjÄ™ Å›wiadczeÅ„ na poziomie roku 2023. Dostosowanie wyceny taryfikowanych Å›wiadczeÅ„ do realnych kosztów ponoszonych przez Å›wiadczeniodawców powinno przeÅ‚ożyć siÄ™ na zwiÄ™kszenie dostÄ™pnoÅ›ci 1,82Å›wiadczeniobiorców zÅ‚.do Pprzeprdmiotowych Å›wiadczoneÅ„. Ze wzglÄ™du na trwajÄ…ce prace taryfikacyjnad koszykiem uÅ›wzglÄ™dniajÄ…:
• modyfikacjÄ™zeÅ„ chgwarakterystyk JGP, zgodnie z propozycjÄ… Agencji,
• modyfikacjÄ™ liczby dni pobytu finansowanych w ramach danej grupy JGP, dobstosowzanÄ… do wyników przeprowadzonej rehanabilizy dÅ‚ugoÅ›ci hospitalizacji,
• aktualizacjÄ™ wartoÅ›ci punktowej osobodnia ponad ryczaÅ‚t finansowany grupÄ…, w oparciu o rzeczywiste koszty pobytu orazm zaktualbizowanegów danew kosztowe, r> • aktualizacjÄ™ taryfy produktuomorze (5.5211.01.0001005035 Z– krioterapia – zabiegi w zaburzeniu statyki narzÄ…du rodnego z użyciem materiaÅ‚u syntetycznego.
W przypadku 19 JGP projekt taryfy przewyższa aktualnÄ… wycenÄ™, a różnica wynosi od 15,11% do 303,60%. Natomiast dla 3 JGP obowiÄ…zujÄ…ca taryfa jest niższa aniżeli wynik analizy kosztów, przy czym różnica wynosi od -9,88% do -21,32%. W odniesieniu do jednej JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy od obecnie obowiÄ…zujÄ…cej taryfy, rekomenduje siÄ™ utrzymanie dotychczasowego poziomu refundacji.
W przypadku 19 grup JGP projektowane taryfy sÄ… wyższe od aktualnie obowiÄ…zujÄ…cych, a skala wzrostu wynosi od 15,11% do 303,60%. Dla 3 grup JGP wynik analizy kosztów wskazuje na niższy poziom kosztów w porównaniu z aktualnÄ… taryfÄ…, przy czym różnice mieszczÄ… siÄ™ w przedziale od –9,88% do –21,32%. W odniesieniu do jednej grupy JGP, dla której wynik analizy kosztów jest nieznacznie niższy niż obowiÄ…zujÄ…ca wycena, zarekomendowano utrzymanie dotychczasowej taryfy.
JednoczeÅ›nie wraz z wprowadzeniem w życie proponowanych taryf proponuje siÄ™ likwidacjÄ™ pomostowych wspóÅ‚czynników korygujÄ…cych, wprowadzonych do systemu rozliczeniowego na podstawie rekomendacji Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji dotyczÄ…cych zmiany sposobu lub poziomu finansowania Å›wiadczeÅ„ opieki zdrowotnej wydanych w latach 2023 i 2024. Zmiana ta dotyczy nastÄ™pujÄ…cych JGP: M03 Åšrednie zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M04 MaÅ‚e zabiegi dolnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M13 Duże zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M14 Åšrednie zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *, M15 MaÅ‚e zabiegi górnej części ukÅ‚adu rozrodczego *.
W ramach przeprowadzonej analizy dokonano również aktualizacji wycen procedur medycorznyche), które mogÄ… być również realizowane zarówno w warunkach leczenia szpitalnego, jak i w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej. DziaÅ‚anbie dziennym, taryfikacja przedmioto miaÅ‚wego produktu odbÄ™dzie siÄ™ na celu zachowanie spójno��ci i równowagi pomiÄ™dzy produktami rozliczeniowymi w różnych trybach udzielania Å›wiadczeÅ„ oraz wsparcie strategicznego kierunku polityki zdrowotnej, jakim jest przenoszeºnie Å›wiadcjszeÅ„ym z oetapieki szpitalnej do ambulatoryjnej – zgodnie z zaÅ‚ożeniami odwracania piramidy Å›wiadczeÅ„.
W wyniku przeprowadzonych prac zaproponowano podwyższenie wyceny wszystkich 21 analizowanych procedur. Zakres wzrostu wyceny jest zróżnicowany i wynosi od 3% do 185%, w zależnoÅ›ci od charakterystyki procedury oraz poziomu niedoszacowania w dotychczasowej taryfie.
Wprowadzenie w życie proponowanej taryfy Å›wiadczeÅ„ bÄ™dzie wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z dodatkowymi wydatkami po stronie pÅ‚atnika publicznego w wysokoÅ›ci 470 mln zÅ‚, co odpowiada 20,9% zwiÄ™kszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych Å›wiadczeÅ„ w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji Å›wiadczeÅ„ w roku 2023.
Szacuje siÄ™, że w ujÄ™ciu globalnym proponowane zmiany przyczyniÄ… siÄ™ do wzrostu przychodów w wszystkich typach podmiotów leczniczych zarówno w ramach leczenia szpitalnego, jak i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. W ramach leczenia szpitalnego najwiÄ™kszy wzrost przychodów, tj. o 22,5% bÄ™dzie dotyczyć szpitali bÄ™dÄ…cych gÅ‚ównymi realizatorami przedmiotowych Å›wiadczeÅ„ – szpitale powiatowe, gminne, miejskie (45% ogóÅ‚u Å›wiadczeÅ„) oraz niepubliczne – o 19,9%. Natomiast w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej najwiÄ™kszego wzrostu przychodów, tj. o 48,9%, mogÄ… oczekiwać podmioty niepubliczne, które realizujÄ… 61% ogóÅ‚u tych Å›wiadczeÅ„.
Wzrost taryf w analizowanym obszarze powinien umożliwić pokrycie rzeczywistych kosztów ponoszonych przez podmioty lecznicze realizujÄ…ce przedmiotowe Å›wiadczenia. Bardziej adekwatna refundacja ze strony pÅ‚atnika pozwoli to na pokrycie strat sygnalizowanych w analizowanym obszarze opieki zdrowotnej. Dodatkowo, dostosowanie wyceny taryfikowanych produktów rozliczeniowych do faktycznych kosztów, jakie ponoszÄ… podmioty lecznicze, powinno przyczynić siÄ™ do zapewnienia wyższego standardu udzielania Å›wiadczeÅ„, a także pozytywnie wpÅ‚ynąć na dostÄ™p do nich, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej.
Do raportu w sprawie ustalenia taryfy Å›wiadczeÅ„ można zgÅ‚aszać uwagi w terminie 7 dni od dnia jego opublikowania, tj. do 21 maja 2025 roku. Uwagi bÄ™dÄ… przyjmowane za pomocÄ… formularza, który we wskazanym terminie należy przesÅ‚ać na adres:taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
O ile nie został użyty podpis elektroniczny, uwagi, poza przesłaniem drogą elektroniczną należy, wraz z wypełnionym i własnoręcznie podpisanym Oświadczeniem o powiązaniach branżowych, złożyć w siedzibie Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa, bądź przesłać przesyłką kurierską lub pocztową na adres siedziby Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypeÅ‚nienia i przesÅ‚ania znajdujÄ… siÄ™ w miejscu publikacji raportów.
Przekierowanie do miejsca publikacji raportów
Pobierz raport
Zgłoszone uwagi zostaną przekazane Radzie do spraw Taryfikacji i poddane analizie w ramach dialogu z przedstawicielami środowiska, zainteresowanymi daną taryfą świadczeń. W dalszej kolejności Rada do spraw Taryfikacji wyda stanowisko na podstawie art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach, a następnie Prezes Agencji określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.