Świadczenia gwarantowane z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i leczenia szpitalnego obejmujące badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy
świadczeń gwarantowanych obejmujących badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego.
Proponowane projekty taryf dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i leczenia szpitalnego (LSZ) opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r. w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,52 zł dla świadczeń realizowanych w ramach AOS oraz 1,94 zł dla LSZ.
W celu ustalenia projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w posiadaniu Agencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje od Konsultanta Krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej dotyczące organizacji i przebiegu świadczeń, a także o dane z cenników komercyjnych, w szczególności dotyczących cen środków kontrastowych
W przypadku badań najprostszych i najbardziej powszechnych, takich jak standardowe badania TK lub podstawowe badania MR realizowanych zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i szpitalnych, odnotowano stosunkowo niski koszt jednostkowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:
badania te nie wymagają dodatkowego zaangażowania specjalistycznego personelu (np. kardiologa),
czas przygotowania i realizacji badania jest krótszy,
zużycie materiałów i wyrobów kosztochłonnych jest minimalne,
• świadczenia te wykonywane są masowo, co sprzyja występowaniu efektów skali – koszty infrastrukturalne (np. amortyzacja sprzętu czy wynagrodzenia personelu podstawowego) rozkładają się na bardzo dużą liczbę procedur, co skutkuje obniżeniem ich kosztu jednostkowego.
W konsekwencji, przeprowadzona analiza kosztów jednoznacznie wskazała, że refundacja tych badań powinna być relatywnie niższa w stosunku do początkowych wycen, gdy świadczenia TK i MR miały charakter nowatorski, były kosztowne i rzadko dostępne. Dziś są to świadczenia rutynowe, powszechnie stosowane w diagnostyce, a rozwój technologii i upowszechnienie ich realizacji umożliwiło znaczące ograniczenie kosztów jednostkowych.
Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku badań specjalistycznych, które wymagają:
dłuższego czasu przygotowania pacjenta i realizacji badania,
większego zaangażowania zasobów, w tym wykorzystania kontrastów i wyrobów kosztochłonnych,
obecności dodatkowego personelu, np. lekarza kardiologa przy badaniach kardiologicznych,
wykorzystania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych.
W takich przypadkach efekty skali mają mniejsze znaczenie, gdyż liczba badań jest ograniczona, a jednostkowy koszt pozostaje wyższy ze względu na złożoność procedury. Wyniki analizy kosztów potwierdzają, że dla badań specjalistycznych konieczne jest zastosowanie wyższej wyceny, aby odzwierciedlić rzeczywiste nakłady ponoszone przez świadczeniodawców i zapewnić trwałość ekonomiczną realizacji tych świadczeń.
Wdrożenie proponowanych wycen świadczeń spowoduje zmniejszenie wydatków płatnika publicznego o 182,7 mln zł rocznie, co odpowiada redukcji o 6,1%. W ujęciu szczegółowym:
wydatki na badania rezonansu magnetycznego zostaną ograniczone o 121,7 mln zł (spadek o 6,5%),
wydatki na badania tomografii komputerowej zmniejszą się o 61,0 mln zł (spadek o 5,4%).
Największe obniżenie nakładów dotyczyć będzie świadczeń realizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – prognozowany spadek wyniesie 183,6 mln zł rocznie (tj. 6,2%). Należy zauważyć, że są to świadczenia wykonywane najczęściej.
Dla badań rozliczanych w ramach leczenia szpitalnego przewiduje się wzrost finansowania o 0,9 mln zł, co odpowiada zwiększeniu o 2,0%.
W ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, gdzie wykonywany jest największy wolumen badań – 4,42 mln świadczeń o wartości blisko 3 mld zł – wdrożenie nowych taryf spowoduje zmniejszenie wydatków o 183,6 mln zł, co odpowiada redukcji o 6,2%. Największe ograniczenie nakładów wystąpi w przypadku badań prostych rezonansu magnetycznego, których wartość spadnie o 170,3 mln zł (11,5%), oraz prostych badań tomografii komputerowej, dla których spadek wyniesie 53,4 mln zł (10,2%). Jednocześnie dla bardziej złożonych i specjalistycznych świadczeń obserwuje się wzrost finansowania. W przypadku rezonansu magnetycznego dotyczy to badań rozszerzonych, których wartość wzrośnie o 37,3 mln zł (13,4%), kompleksowych z przyrostem o 1,5 mln zł (18,2%) oraz specjalistycznych z dodatkowym finansowaniem rzędu 8,5 mln zł (10,0%). W tomografii komputerowej wzrost dotyczy badań kompleksowych, gdzie przewiduje się zwiększenie wartości o 9,4 mln zł (4,8%).
W leczeniu szpitalnym, gdzie w 2024 roku zrealizowano 33,1 tys. badań o wartości 45,7 mln zł, łączny efekt wprowadzenia nowych taryf będzie odmienny, gdyż przewiduje się wzrost wydatków o 0,9 mln zł, czyli o 2,0%. W rezonansie magnetycznym zwiększenie nakładów wyniesie 1,35 mln zł (6,8%), głównie dzięki wzrostom w badaniach rozszerzonych i specjalistycznych. Z kolei w tomografii komputerowej prognozowany jest spadek wartości świadczeń o 0,44 mln zł (1,7%), co wynika przede wszystkim z ograniczeń finansowania badań prostych i rozszerzonych, podczas gdy badania kompleksowe zyskają na wartości.
Łącznie, po uwzględnieniu wszystkich zakresów i poziomów złożoności, szacowana wartość świadczeń spadnie z 3,013 mld zł do 2,831 mld zł, co oznacza redukcję wydatków o 182,7 mln zł, czyli o 6,1%. Ostateczny efekt nowych taryf polega więc na ograniczeniu finansowania badań prostych wykonywanych masowo oraz podniesieniu wyceny świadczeń bardziej wymagających organizacyjnie i technicznie, co pozwala lepiej odzwierciedlić ich rzeczywisty koszt i nakład pracy po stronie świadczeniodawców.
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję.
Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
Świadczenia gwarantowane z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i leczenia szpitalnego obejmujące badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy
świadczeń gwarantowanych obejmujących badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego.
Proponowane projekty taryf dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i leczenia szpitalnego (LSZ) opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r. w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,52 zł dla świadczeń realizowanych w ramach AOS oraz 1,94 zł dla LSZ.
W celu ustalenia projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w posiadaniu Agencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje od Konsultanta Krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej dotyczące organizacji i przebiegu świadczeń, a także o dane z cenników komercyjnych, w szczególności dotyczących cen środków kontrastowych
W przypadku badań najprostszych i najbardziej powszechnych, takich jak standardowe badania TK lub podstawowe badania MR realizowanych zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i szpitalnych, odnotowano stosunkowo niski koszt jednostkowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:
badania te nie wymagają dodatkowego zaangażowania specjalistycznego personelu (np. kardiologa),
czas przygotowania i realizacji badania jest krótszy,
zużycie materiałów i wyrobów kosztochłonnych jest minimalne,
• świadczenia te wykonywane są masowo, co sprzyja występowaniu efektów skali – koszty infrastrukturalne (np. amortyzacja sprzętu czy wynagrodzenia personelu podstawowego) rozkładają się na bardzo dużą liczbę procedur, co skutkuje obniżeniem ich kosztu jednostkowego.
W konsekwencji, przeprowadzona analiza kosztów jednoznacznie wskazała, że refundacja tych badań powinna być relatywnie niższa w stosunku do początkowych wycen, gdy świadczenia TK i MR miały charakter nowatorski, były kosztowne i rzadko dostępne. Dziś są to świadczenia rutynowe, powszechnie stosowane w diagnostyce, a rozwój technologii i upowszechnienie ich realizacji umożliwiło znaczące ograniczenie kosztów jednostkowych.
Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku badań specjalistycznych, które wymagają:
dłuższego czasu przygotowania pacjenta i realizacji badania,
większego zaangażowania zasobów, w tym wykorzystania kontrastów i wyrobów kosztochłonnych,
obecności dodatkowego personelu, np. lekarza kardiologa przy badaniach kardiologicznych,
wykorzystania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych.
W takich przypadkach efekty skali mają mniejsze znaczenie, gdyż liczba badań jest ograniczona, a jednostkowy koszt pozostaje wyższy ze względu na złożoność procedury. Wyniki analizy kosztów potwierdzają, że dla badań specjalistycznych konieczne jest zastosowanie wyższej wyceny, aby odzwierciedlić rzeczywiste nakłady ponoszone przez świadczeniodawców i zapewnić trwałość ekonomiczną realizacji tych świadczeń.
Wdrożenie proponowanych wycen świadczeń spowoduje zmniejszenie wydatków płatnika publicznego o 182,7 mln zł rocznie, co odpowiada redukcji o 6,1%. W ujęciu szczegółowym:
wydatki na badania rezonansu magnetycznego zostaną ograniczone o 121,7 mln zł (spadek o 6,5%),
wydatki na badania tomografii komputerowej zmniejszą się o 61,0 mln zł (spadek o 5,4%).
Największe obniżenie nakładów dotyczyć będzie świadczeń realizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – prognozowany spadek wyniesie 183,6 mln zł rocznie (tj. 6,2%). Należy zauważyć, że są to świadczenia wykonywane najczęściej.
Dla badań rozliczanych w ramach leczenia szpitalnego przewiduje się wzrost finansowania o 0,9 mln zł, co odpowiada zwiększeniu o 2,0%.
W ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, gdzie wykonywany jest największy wolumen badań – 4,42 mln świadczeń o wartości blisko 3 mld zł – wdrożenie nowych taryf spowoduje zmniejszenie wydatków o 183,6 mln zł, co odpowiada redukcji o 6,2%. Największe ograniczenie nakładów wystąpi w przypadku badań prostych rezonansu magnetycznego, których wartość spadnie o 170,3 mln zł (11,5%), oraz prostych badań tomografii komputerowej, dla których spadek wyniesie 53,4 mln zł (10,2%). Jednocześnie dla bardziej złożonych i specjalistycznych świadczeń obserwuje się wzrost finansowania. W przypadku rezonansu magnetycznego dotyczy to badań rozszerzonych, których wartość wzrośnie o 37,3 mln zł (13,4%), kompleksowych z przyrostem o 1,5 mln zł (18,2%) oraz specjalistycznych z dodatkowym finansowaniem rzędu 8,5 mln zł (10,0%). W tomografii komputerowej wzrost dotyczy badań kompleksowych, gdzie przewiduje się zwiększenie wartości o 9,4 mln zł (4,8%).
W leczeniu szpitalnym, gdzie w 2024 roku zrealizowano 33,1 tys. badań o wartości 45,7 mln zł, łączny efekt wprowadzenia nowych taryf będzie odmienny, gdyż przewiduje się wzrost wydatków o 0,9 mln zł, czyli o 2,0%. W rezonansie magnetycznym zwiększenie nakładów wyniesie 1,35 mln zł (6,8%), głównie dzięki wzrostom w badaniach rozszerzonych i specjalistycznych. Z kolei w tomografii komputerowej prognozowany jest spadek wartości świadczeń o 0,44 mln zł (1,7%), co wynika przede wszystkim z ograniczeń finansowania badań prostych i rozszerzonych, podczas gdy badania kompleksowe zyskają na wartości.
Łącznie, po uwzględnieniu wszystkich zakresów i poziomów złożoności, szacowana wartość świadczeń spadnie z 3,013 mld zł do 2,831 mld zł, co oznacza redukcję wydatków o 182,7 mln zł, czyli o 6,1%. Ostateczny efekt nowych taryf polega więc na ograniczeniu finansowania badań prostych wykonywanych masowo oraz podniesieniu wyceny świadczeń bardziej wymagających organizacyjnie i technicznie, co pozwala lepiej odzwierciedlić ich rzeczywisty koszt i nakład pracy po stronie świadczeniodawców.
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję.
Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-09-22 19:50:46
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Świadczenia gwarantowane z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i leczenia szpitalnego obejmujące badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy
świadczeń gwarantowanych obejmujących badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego.
Proponowane projekty taryf dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i leczenia szpitalnego (LSZ) opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, (a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r...) w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,52 zł dla świadczeń realizowanych w ramach AOS oraz 1,94 zł dla LSZ.
W celu ustalenia projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w posiadaniu Agencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje od Konsultanta Krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej dotyczące organizacji i przebiegu świadczeń, a także o dane z cenników komercyjnych, w szczególności dotyczących cen środków kontrastowych
W przypadku badań najprostszych i najbardziej powszechnych, (...)takich jak standardowe badania TK lub podstawowe badania MR realizowanych zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i szpitalnych, odnotowano stosunkowo niski koszt jednostkowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:
badania te nie wymagają dodatkowego zaangażowania specjalistycznego personelu (np. kardiologa),
czas przygotowania i realizacji badania jest krótszy,
zużycie materiałów i wyrobów kosztochłonnych jest minimalne,
• świadczenia te wykonywane są masowo, co sprzyja występowaniu efektów skali – koszty infrastrukturalne (np. amortyzacja sprzętu czy wynagrodzenia personelu podstawowego) rozkładają się na bardzo dużą liczbę procedur, co skutkuje obniżeniem ich kosztu jednostkowego.
W konsekwencji, przeprowadzona analiza kosztów jednoznacznie wskazała, że refundacja tych badań powinna być relatywnie niższa w stosunku do początkowych wycen, gdy świadczenia TK i MR miały charakter nowatorski, były kosztowne i rzadko dostępne. Dziś są to świadczenia rutynowe, powszechnie stosowane w diagnostyce, a rozwój technologii i upowszechnienie ich realizacji umożliwiło znaczące ograniczenie kosztów jednostkowych.
Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku badań specjalistycznych, które wymagają:
dłuższego czasu przygotowania pacjenta i realizacji badania,
większego zaangażowania zasobów, w tym wykorzystania kontrastów i wyrobów kosztochłonnych,
obecności dodatkowego personelu, np. lekarza kardiologa przy badaniach kardiologicznych,
wykorzystania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych.
W takich przypadkach efekty skali mają mniejsze znaczenie, gdyż liczba badań jest ograniczona, a jednostkowy koszt pozostaje wyższy ze względu na złożoność procedury. Wyniki analizy kosztów potwierdzają, że dla badań specjalistycznych konieczne jest zastosowanie wyższej wyceny, aby odzwierciedlić rzeczywiste nakłady ponoszone przez świadczeniodawców i zapewnić trwałość ekonomiczną realizacji tych świadczeń.
Wdrożenie proponowanych wycen świadczeń spowoduje zmniejszenie wydatków płatnika publicznego o 182,7 mln zł rocznie, co odpowiada redukcji o 6,1%. W ujęciu szczegółowym:
wydatki na badania rezonansu magnetycznego zostaną ograniczone o 121,7 mln zł (spadek o 6,5%),
wydatki na badania tomografii komputerowej zmniejszą się o 61,0 mln zł (spadek o 5,4%).
\r\n
UwNagjwi do raportu można zgłaększać w term obniżenie 7nakładów dotyczyć będzie świadczeń realizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – prognozowany spadek wyniesie 183,6 mln zł rocznie (tj. 6,2%). Należy zauważyć, że są to świad dczenia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r.ykong>ywane (...)najczęściej.
Dla badań rozliczanych w ramach leczenia szpitalnego przewiduje się wzrost finansowania o 0,9 mln zł, co odpowiada zwiększeniu o 2,0%.
W ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, gdzie wykonywany jest największy wolumen badań – 4,42 mln świadczeń o wartości blisko 3 mld zł – wdrożenie nowych taryf spowoduje zmniejszenie wydatków o 183,6 mln zł, co odpowiada redukcji o 6,2%. Największe ograniczenie nakładów wystąpi w przypadku badań prostych rezonansu magnetycznego, których wartość spadnie o 170,3 mln zł (11,5%), oraz prostych badań tomografii komputerowej, dla których spadek wyniesie 53,4 mln zł (10,2%). Jednocześnie dla bardziej złożonych i specjalistycznych świadczeń obserwuje się wzrost finansowania. W przypadku rezonansu magnetycznego dotyczy to badań rozszerzonych, których wartość wzrośnie o 37,3 mln zł (13,4%), kompleksowych z przyrostem o 1,5 mln zł (18,2%) oraz specjalistycznych z dodatkowym finansowaniem rzędu 8,5 mln zł (10,0%). W tomografii komputerowej wzrost dotyczy badań kompleksowych, gdzie przewiduje się zwiększenie wartości o 9,4 mln zł (4,8%).
W leczeniu szpitalnym, gdzie w 2024 roku zrealizowano 33,1 tys. badań o wartości 45,7 mln zł, łączny efekt wprowadzenia nowych taryf będzie odmienny, gdyż przewiduje się wzrost wydatków o 0,9 mln zł, czyli o 2,0%. W rezonansie magnetycznym zwiększenie nakładów wyniesie 1,35 mln zł (6,8%), głównie dzięki wzrostom w badaniach rozszerzonych i specjalistycznych. Z kolei w tomografii komputerowej prognozowany jest spadek wartości świadczeń o 0,44 mln zł (1,7%), co wynika przede wszystkim z ograniczeń finansowania badań prostych i rozszerzonych, podczas gdy badania kompleksowe zyskają na wartości.
Łącznie, po uwzględnieniu wszystkich zakresów i poziomów złożoności, szacowana wartość świadczeń spadnie z 3,013 mld zł do 2,831 mld zł, co oznacza redukcję wydatków o 182,7 mln zł, czyli o 6,1%. Ostateczny efekt nowych taryf polega więc na ograniczeniu finansowania badań prostych wykonywanych masowo oraz podniesieniu wyceny świadczeń bardziej wymagających organizacyjnie i technicznie, co pozwala lepiej odzwierciedlić ich rzeczywisty koszt i nakład pracy po stronie świadczeniodawców.
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: taryfa.uwagi@aotm.gov.pl. W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję. Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul.\r\n Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji. Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów. Przekierowanie do miejsca publikacji raportów Pobierz raport Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-09-22 19:41:52
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
>>Świadczenia gwarantowane z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i leczenia szpitalnego obejmujące badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego\r\n\r\nspan>
<strong>
<s/pan>
style="cfont-size:15px; font-familoy:Calibr:i, blsackns-serif;">
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy
świadczeń gwarantowanych obejmujących badania tomografii komputerowej i rezonansu magnetycznego.\r\n trong>
p>
ans-serif;">
Proponowane projekty taryf dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i leczenia szpitalnego (LSZ) opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów,a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r(. w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,52 zł dla świadczeń realizowanych w ramach AOS oraz 1,94 zł dla LSZ..).
<br> W celu ustalenia /projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w >
posiadaniuAgencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje od Konsultanta Krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej dotyczące organizacji i przebiegu świadczeń, a także o dane z cenników komercyjnych, w szczególności dotyczących cen środków k="font-size:15px; font-family:Calibri, sanstowych-serif;">
W przypadku badań najprostszych i najbardziej powszechnych,takich(...) jak standardowe badania TK lub podstawowe badania MR realizowanych zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i szpitalnych, odnotowano stosunkowo niski koszt jednostkowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:
· style="font-size:15px; font-family:Calibri, sans-serif;">
badania te nie wymagają dodatkowego zaangażowania specjalistycznego personelu (np. kardiologa),
\r\n· czas przygotowania i realizacji badania jest krótszy,
\r\n· zużycie materiałów i wyrobów kosztochłonnych jest minimalne,
\r\n· świadczenia te wykonywane są masowo, co sprzyja występowaniu efektów skali – koszty infrastrukturalne (np. amortyzacja sprzętu czy wynagrodzenia personelu podstawowego) rozkładają się na bardzo dużą liczbę procedur, co skutkuje obniżeniem ich kosztu jednostkowego. \r\n <br> W konsekwencji, przeprowadzona ana/liza kosztów jednoznacznie wskazała, że ref>
undacja tych badań powinna być relatywnie niższa w>
stosunku do początkowych wycle="fon, gdy śwt-siadcze:15px; fonit-fa TK i MR miały charakter nowatorski, były kosztowne i rzadko dostępne. Dziś są to świadczenia rutynowe, powszechnie stosowane w diagnostyce, a rozwój technologii i upowszechnienie ich rey:Calizacji umożliwiło znaczące ograniczenie kosztów jednostkowych. <bri, sans-serif;">
Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku badań specjalistycznych, które wymagają:
· style="font-size:15px; font-family:Calibri, sans-serif;">
dłuższego czasu przygotowania pacjenta i realizacji badania,
\r\n· większego zaangażowania zasobów, w tym wykorzystania kontrastów i wyrobów kosztochłonnych,
\r\n· obecności dodatkowego personelu, np. lekarza kardiologa przy badaniach kardiologicznych,
\r\n· wykorzystania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych. \r\n <br> W takich przypadkach efekty ska/li mają mniejsze znaczenie, gdyż liczba badań jest ograniczona, a jednostkowy koszt pozostaje wyższy ze względ>
u na złożoność procedury. Wyniki analizy kosztów >
potwierdzają,że dla badań specjalistycznych kle="fonieczne jest za-stosowanie wyższej wyceny, aby
odzwierciedlić rzeczywiste nakłady :15px; fonoszone przez świadczeniodawców i zapewnić trw-fałość ekonomiczną rely:Calizacji tych świadczeń. <bri, sans-serif;">
Wdrożenie proponowanych wycen świadczeń spowoduje zmniejszenie wydatków płatnika publicznego o 182,7 mln zł rocznie, co odpowiada redukcji o 6,1%. W ujęciu szczegółowym:
· style="font-size:15px; font-family:Calibri, sans-serif;">
wydatki na badania rezonansu magnetycznego zostaną ograniczone o 121,7 mln zł (spadek o 6,5%),
\r\n· wydatki na badania tomografii komputerowej zmniejszą się o 61,0 mln zł (spadek o 5,4%).<br> Największe obniżenie nakładów dotyczyć będzie świadczeń realizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – prognozowany spadek wyniesie 183,6 mln zł rocznie (tj. 6,2%). Należy zauważyć, że są to świadczenia wykonywane najczęściej.
Dla badań rozliczanych w ramach leczenia szpitalnego przewiduje się wzrost finansowania o 0,9 mln zł, co odpowiada zwiększeniu o 2,0%.
W ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, gdzie wykonywany jest największy wolumen badań – 4,42 mln świadczeń o wartości blisko 3 mld zł – wdrożenie nowych taryf spowoduje zmniejszenie wydatków o 183,6 mln zł, co odpowiada redukcji o 6,2%. Największe ograniczenie nakładów wystąpi w przypadku badań prostych rezonansu magnetycznego, których wartość spadnie o 170,3 mln zł (11,5%), oraz prostych badań tomografii komputerowej, dla których spadek wyniesie 53,4 mln zł (10,2%). Jednocześnie dla bardziej złożonych i specjalistycznych świadczeń obserwuje się wzrost finansowania. W przypadku rezonansu magnetycznego dotyczy to badań rozszerzonych, których wartość wzrośnie o 37,3 mln zł (13,4%), kompleksowych z przyrostem o 1,5 mln zł (18,2%) oraz specjalistycznych z dodatkowym finansowaniem rzędu 8,5 mln zł (10,0%). W tomografii komputerowej wzrost dotyczy badań kompleksowych, gdzie przewiduje się zwiększenie wartości o 9,4 mln zł (4,8%).
W leczeniu szpitalnym, gdzie w 2024 roku zrealizowano 33,1 tys. badań o wartości 45,7 mln zł, łączny efekt wprowadzenia nowych taryf będzie odmienny, gdyż przewiduje się wzrost wydatków o 0,9 mln zł, czyli o 2,0%. W rezonansie magnetycznym zwiększenie nakładów wyniesie 1,35 mln zł (6,8%), głównie dzięki wzrostom w badaniach rozszerzonych i specjalistycznych. Z kolei w tomografii komputerowej prognozowany jest spadek wartości świadczeń o 0,44 mln zł (1,7%), co wynika przede wszystkim z ograniczeń finansowania badań prostych i rozszerzonych, podczas gdy badania kompleksowe zyskają na wartości.
Łącznie, po uwzględnieniu wszystkich zakresów i poziomów złożoności, szacowana wartość świadczeń spadnie z 3,013 mld zł do 2,831 mld zł, co oznacza redukcję wydatków o 182,7 mln zł, czyli o 6,1%. Ostateczny efekt nowych taryf polega więc na ograniczeniu finansowania badań prostych wykonywanych masowo oraz podniesieniu wyceny świadczeń bardziej wymagających organizacyjnie i technicznie, co pozwala lepiej odzwierciedlić ich rzeczywisty koszt i nakład pracy po strong>5,4%).i>
e św="font-siadcze:15px; font-famiodly:Cawców.libri, sans-serif;">
\r\n
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: taryfa.uwagi@aotm.gov.pl. (...).
<br> /p>
style="font-size:15px; font-family:Calibri, sans-serif;">
W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję.
Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia..
2025-09-22 19:16:59
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Zmiany w tej wersji
Świadczenia gwarantowane z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej i leczenia szpitalnego obejmujące babldacnia tomografii komputerowejezaburzeńi rytmezonansu smagnertycaznego
>>
trong>pan style="color: black;">Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń gwarantowanych obejmujących badania tomografii kompute ablacje zaburzoweńj i rytmezonansu sercma (JGP: E43, E46-E48)gnetycznego.
\r\n style="color: black;">Proponowane projekty taryf dotyczących ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) i leczenia szpitalnego (LSZ) opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r. w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,952 zł dla świadczeń realizowanych w ramach AOS oraz 1,94 zł dla LSZ.
W celu ustalenia projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w posiadaniu Agencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje od Konsultanta Krajowego w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej dotyczące organizacji i przebiegu świadczeń, a także o dane z cenników komercyjnych, w szczególności dotyczących cen środków kontrastowych
W przypadku badań najprostszych i najbardziej powszechnych, takich jak standardowe badania TK lub podstawowe badania MR realizowanych zarówno w warunkach ambulatoryjnych jak i szpitalnych, odnotowano stosunkowo niski koszt jednostkowy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że:
· badania te nie wymagają dodatkowego zaangażowania specjalistycznego personelu (np. kardiologa),
· czas przygotowania i realizacji badania jest krótszy,
· zużycie materiałów i wyrobów kosztochłonnych jest minimalne,
· świadczenia te wykonywane są masowo, co sprzyja występowaniu efektów skali – koszty infrastrukturalne (np. amortyzacja sprzętu czy wynagrodzenia personelu podstawowego) rozkładają się na bardzo dużą liczbę procedur, co skutkuje obniżeniem ich kosztu jednostkowego.
W konsekwencji, przeprowadzona analiza kosztów jednozmnacznie wskazała, że refunndacja tych zbadań powinna być relatywnie niższa w stosunku do począzantkowych wycen, gdy świadczenia TK i MR miały charakter nowatorski, były kosztowne i rzadko dostępne. Dziś są to świadczenia rutynowe, powszechnie stosowane w diagnostyce, a rozwój technologii i upowszechnienie ich realizacji umożliwiło znaczące śograniczenie kosztów jednostkowych. Odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadczeku badań specjalistycznych, które wymagają:
· dłuższego czasu przygotowania pacjenta i realizacji badania,
· większego zaangażowania zasobów, w tym wykorzystania kontrastów i wyrobów kosztochłonnych,
· obecności dodatkowego personelu, np. lekarza kardiologa przy badaniach kardiologicznych,
· wykorzystania bardziej zaawansowanych technik diagnostycznych.
W takich przypadkach efekty skali mają mniejsze znaczenie, gdyż liczba badań jest ograniczona, a jednostkowy koszt pozostaje wyższy ze względu na złożoność procedury. Wyniki analizy kosztów potwierdzają, że dla badań specjalistycznych konieczne jest zastosowanie wyższej wyceny, aby
odzwierciedlić rzeczywiste nakłady ponoszone przez świadczeniodawców bi zapewni��d trwałość ekonomicznących głównymi realizatoramcji tych świadczeń. Koszty wyrobów medycznych zweryfikowano w oparciu o informacje pozyskane od czołowych producentów – zapewniając ich aktualność. Istotnym był również udział Ekspertów klinicznych wskazanych przez konsultanta krajowego w dziedzinie kardiologii. W toku prac skonsultowano i uwzględniono zarówno wyroby medyczne, procedury diagnostyczne, jak i zabiegi, co pozwoliło na kompleksowe ujęcie kosztów oraz dostosowanie wyceny do praktyki klinicznej.
We wszystkich analizowanych grupach świadczeń projekt taryf przewiduje niższe wyceny w porównaniu z aktualnymi wartościami. Największy spadek dotyczy grupy E48 Ablacja migotania przedsionków – izolacja żył płucnych* (16,6%), kolejno w grupie E43 Ablacja zaburzeń rytmu * (15,4%). Z kolei w przypadku grupy E47 Ablacja (złożona) zaburzeń rytmu z wykorzystaniem systemu elektroanatomicznego 3D * projekt taryfy różni się o -14,9% w stosunku do aktualnej wyceny. Najmniejszy spadek dotyczy grupy E46 Ablacja (prosta) zaburzeń rytmu z wykorzystaniem systemu elektroanatomicznego 3D* i wynosi 12,8%.
Wpdrowadzżenie w życie proponowanych tarwyfcen świadczeń bęspowodziuje wiązało się z mniejszymenie wydatkamiów po stronie płatnika publicznego o 182,7 mln zł rocznie, co odpowiada redukcji o 6,1%. W ujęciu szczegółowym:
· wydatki na badania rezonansu magnetycznego zostaną ograniczone o 121,7 mln zł (spadek o 6,5%),
· wydatki na badania tomografii komputerowej zmniejszą się o 61,0 mln zł (spadek o 5,4%). Największe obniżenie nakładów dotyczyć będzie świadczeń realizowanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – prognozowany spadek wyniesie 183,6 mln zł rocznie (tj. 6,2%). Należy zauważyć, że są to świadczenia wykonywane najczęściej. Dla badań rozliczanych w ramach leczenia szpitalnego prazewiduje 324się wzrost finansowania o 0,9 mln zł, co odpowiada 15,6% zmnwiejększeniu o 2,0%. W ramach ambulatoryjnej opoieki specjalistycznosej, gdzie wykonych kosztów w obszarze analizowanych jest największy wolumen badań – 4,42 mln świadczeń o wartości blisko 3 mld zł – wdrożenie nowych taryf spowoduje zmniejszenie wydatków o 183,6 mln zł, co odpowiada redukcji o 6,2%. Największe ograniczenie nakładów wystąpi w stosunprzypadku badań prostych rezonansu obmagnetycznego, szaktórycoh wanego na podsrtość spawdnie aktuao 170,3 mlnejceny jednostki rozliczeniowejł (11,5%), oraz prostych badań tomografii komputerowej, dla których spadek wyniesie 53,4 mln zł (10,2%). Jednocześnie dla bardziej złożonych i specjalistyczanycjih świadczeń obserwuje się wzrost finansowania. W przypadku rezonansu magnetycznego dotyczy to badań rozszerzonych, których wartość wzrośnie o 37,3 mln zł (13,4%), kompleksowych z przyrostem o 1,5 mln zł (18,2%) oraz specjalistycznych z dodatkowym finansowaniem rzędu 8,5 mln zł (10,0%). W tomografii komputerowej wzrost dotyczy badań kompleksowych, gdzie przewiduje się zwiększenie wartości o 9,4 mln zł (4,8%). W leczeniu szpitalnym, gdzie w 2024 roku zrealizowano 33,1 tys. badań o wartości 45,7 mln zł, łączny efekt wprowadzenia nowych taryf będzie odmienny, gdyż przewiduje się wzrost wydatków o 0,9 mln zł, czyli o 2,0%. W rezonansie magnetycznym zwiększenie nakładów wyniesie 1,35 mln zł (6,8%), głównie dzięki wzrostom w badaniach rozszerzonych i specjalistycznych. Z kolei w tomografii komputerowej prognozowany jest spadek wartości świadczeń o 0,44 mln zł (1,7%), co wynika przede wszystkim z ograniczeń finansowania badań prostych i rozszerzonych, podczas gdy badania kompleksowe zyskają na wartości.
Łącznie, po uwzględnieniu wszystkich zakresów i poziomów złożoności, szacowana wartość świadczeń spadnie z 3,013 mld zł do 2,831 mld zł, co oznacza redukcję wydatków o 182,7 mln zł, czyli o 6,1%. Ostateczny efekt nowych taryf polega więc na ograniczeniu finansowania badań prostych wykonywanych masowo oraz podniesieniu wyceny świadczeń bardziej wymagających organizacyjnie i technicznie, co pozwala lepiej odzwierciedlić ich rzeczywisty koszt i nakład pracy po stronie świadczeniodawców.
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję.
Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
2025-09-22 19:09:53
Edycja przeprowadzona przez: Damian Karasiński
Wersja oryginalna
Świadczenia gwarantowane z zakresu leczenia szpitalnego obejmujące ablacje zaburzeń rytmu serca
Na podstawie art. 31lb ust. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 z późn. zm.), Prezes Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji informuje, że w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji został opublikowany raport w sprawie ustalenia taryfy świadczeń gwarantowanych obejmujące ablacje zaburzeń rytmu serca (JGP: E43, E46-E48).
Proponowane projekty taryf dotyczących leczenia szpitalnego opierają się o wyniki przeprowadzonej analizy kosztów, a ich zmianę względem aktualnych wycen obliczono w oparciu o średnią aktualną cenę jednostki rozliczeniowej w wysokości od 1 lipca 2025 r. w poszczególnych zakresach świadczeń realizowanych przez świadczeniodawców wynoszących średnio 1,95 zł
W celu ustalenia projektu taryfy świadczeń wykorzystano dane będące w posiadaniu Agencji, obejmujące informacje finansowo-księgowe od świadczeniodawców oraz dane o kosztach wynagrodzeń pracowników podmiotów leczniczych. Analizę uzupełniono o informacje dotyczące kosztów zmiennych związanych z realizacją świadczeń pozyskanych od świadczeniodawców będących głównymi realizatorami świadczeń. Koszty wyrobów medycznych zweryfikowano w oparciu o informacje pozyskane od czołowych producentów – zapewniając ich aktualność. Istotnym był również udział Ekspertów klinicznych wskazanych przez konsultanta krajowego w dziedzinie kardiologii. W toku prac skonsultowano i uwzględniono zarówno wyroby medyczne, procedury diagnostyczne, jak i zabiegi, co pozwoliło na kompleksowe ujęcie kosztów oraz dostosowanie wyceny do praktyki klinicznej.
We wszystkich analizowanych grupach świadczeń projekt taryf przewiduje niższe wyceny w porównaniu z aktualnymi wartościami. Największy spadek dotyczy grupy E48 Ablacja migotania przedsionków – izolacja żył płucnych* (16,6%), kolejno w grupie E43 Ablacja zaburzeń rytmu * (15,4%). Z kolei w przypadku grupy E47 Ablacja (złożona) zaburzeń rytmu z wykorzystaniem systemu elektroanatomicznego 3D * projekt taryfy różni się o -14,9% w stosunku do aktualnej wyceny. Najmniejszy spadek dotyczy grupy E46 Ablacja (prosta) zaburzeń rytmu z wykorzystaniem systemu elektroanatomicznego 3D* i wynosi 12,8%.
Wprowadzenie w życie proponowanych taryf świadczeń będzie wiązało się z mniejszymi wydatkami po stronie płatnika publicznego w wysokości prawie 324 mln zł, co odpowiada 15,6% zmniejszeniu ponoszonych kosztów w obszarze analizowanych świadczeń w stosunku do stanu obecnego, szacowanego na podstawie aktualnej ceny jednostki rozliczeniowej oraz realizacji świadczeń w 2024 roku.
Uwagi do raportu można zgłaszać w terminie 7 dni od dnia jego publikacji, tj. do 29 września 2025 r. za pomocą Formularza do składania uwag, przesyłając go na adres: taryfa.uwagi@aotm.gov.pl.
W przypadku zgłaszania uwag dotyczących wysokości proponowanych taryf, ze względu na pilny charakter prac prosimy o dołączenie własnej kalkulacji kosztów uzasadniającej inną propozycję.
Jeżeli nie został użyty podpis elektroniczny, prosimy – oprócz przesłania uwag drogą mailową – o złożenie wypełnionego i własnoręcznie podpisanego Oświadczenia o powiązaniach branżowych w siedzibie Agencji (ul. Przeskok 2, 00-032 Warszawa) bądź przesłanie go pocztą lub kurierem na adres Agencji.
Formularz do pobrania oraz instrukcja jego wypełnienia i przesłania znajdują się w miejscu publikacji raportów.
Zebrane komentarze i sugestie zostaną omówione podczas posiedzenia Rady ds. Taryfikacji i opublikowane w BIP AOTMiT na okres 6 miesięcy. Następnie, zgodnie z art. 31lb ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Rada wyda stanowisko, a Prezes Agencji – po uzyskaniu zgody Ministra Zdrowia – określi taryfy świadczeń w formie obwieszczenia.
edytuj
Dane adresowe
Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji ul. Przeskok 2 00-032 Warszawa