Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Rozpatrzono
Stanowisko Rady Przejrzystości:
SRP 110/2025 do zlecenia: 79/2025
(Dodano: 29.08.2025 r.)
2025-08-18 13:12:08
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklistego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” Uwaga niezasadna. Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94” Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68” Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
b>p>
Rozpatrzono
2025-08-18 13:11:40
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklistego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI\r\n
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
\r\n
Nr analizy weryfikacyjnej
\r\n
style="text-align: left;" colspan="3" align="left">
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
\r\n
\r\n
Tytuł analizy weryfikacyjnej
\r\n
style="text-align: left;" colspan="3" align="left">Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)\r\n\r\n
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13” \r\nUwaga niezasadna. \r\nWnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu. \r\nJednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie. \r\nNa podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR. \r\n Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu. \r\n Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94”</b>br>\r\n Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO. \r\n Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67” \r\n Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji. \r\n Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów. \r\n Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii. \r\n Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej. \r\n Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68”</b>br>\r\n Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes). \r\n Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań. \r\n Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.\r\n
\r\n
>
>
Rozpatrzono
2025-08-18 12:11:45
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklistego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
Komentarz do uwag do upublicznionej analizy weryfikacyjnej:
Nr analizy weryfikacyjnej
BIP – 79/2025 analiza OT.423.1.37.2025
Tytuł analizy weryfikacyjnej
Wniosek o objęcie refundacją leku Orladeyo (berotralstat) w ramach programu lekowego: B.122. „Leczenie zapobiegawcze chorych z nawracającymi napadami dziedzicznego obrzęku naczynioruchowego o ciężkim przebiegu (ICD 10: D84.1)
Zgłaszający uwagi
Treść uwagi
Komentarz AOTM
STATUS
Roman Markowski
Plik PDF
Uwaga nr 1: „Roz. 3.1.2.2., str. 13”
Uwaga niezasadna.
Wnioskodawca słusznie zauważa, że ocena skuteczności leczenia odbywa się po 3 dawkach deksametazonu, nie później niż 2 miesiące od podania ostatniej dawki deksametazonu.
Jednakże, na podstawie powyższej oceny Zespół Koordynacyjny podejmuje następujące decyzje: 1) kontynuacji leczenia bez zmiany leku w przypadku bewacyzumabu; 2) kontynuacji leczenia ze zmianą leku na implant z deksametazonem; 3) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na brak skuteczności po 11 iniekcjach bewacyzumabu lub 3 dawkach deksametazonu w postaci implantu; 4) wyłączeniu pacjenta z programu ze względu na stabilne wyleczenie.
Na podstawie powyższych możliwych decyzji należy wskazać, iż brak jest możliwości kontynuacji leczenia po 3 dawkach deksametazonu. Podejście to jest zgodne z intencją autorów zmian w programie przedstawionych w dokumentach udostępnionych Agencji poprzez SOLR.
Dodatkowo warto zauważyć, iż w scenariuszu podstawowym analizy ekonomicznej i wpływu na budżet Wnioskodawcy, przyjęto, iż pacjenci będą przyjmować co najwyżej trzy dawki deksametazonu.
Uwaga nr 2: „Roz. 3.6., 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., 11., str. 30, 31, 43, 67, 94”
Słusznie zauważono, iż zgodnie z zapisami uzgodnionego programu lekowego fotokoagulację siatkówki należy prowadzić zgodnie ze wskazaniami, równolegle do farmakoterapii w programie, co definiowałoby interwencję jako DEX ± fotokoagulacja. Nie wpływa to jednak na uwagę Agencji dot. braku uwzględnienia jako komparatora fotokoagulacji, która jest opcją terapeutyczna dostępną obecnie w Polsce dla wybranych pacjentów z RVO.
Uwaga nr 3: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 32, 43, 67”
Wnioskodawca przedstawił komentarz dot. dostępnych dowodów, mechanizmu działania leków z grupy anty-VEGF i deksametazonu, linii leczenia w świetle wytycznych klinicznych i uzgodnionego programu lekowego oraz okresu obserwacji dostępnych badań w kontekście uwag przedstawionych we wcześniejszej rekomendacji Prezesa Agencji.
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż brak badań w populacji w pełni zgodnej z wnioskowaną stanowi ograniczenie dostępnych dowodów.
Dodatkowo należy zaznaczyć, iż dane z badań dla pierwszej linii leczenie nie dostarczają w pełni dowodów dla chorych z przeciwwskazaniami do anty-VEGF, gdyż w kryteriach włączenia nie zawarto zapisu o przeciwskazaniach do takiej terapii.
Agencja zaznacza, iż prawidłowym podejściem jest przedstawienie dowodów w szerszej populacji pacjentów, w przypadku braku odnalezienia dowodów dla populacji docelowej.
Uwaga nr 4: „Roz. 4.1.1., 4.1.4.1., 4.3., str. 34, 43, 68”
Agencja podtrzymuje stanowisko, iż formalnie należało w ramach kryteriów włączenia dla punktów końcowych uwzględnić punkty końcowe związane z jakością życia i objawami choroby zgłaszanymi przez pacjentów (tzw. PRO - Patient-Reported Outcomes).
Jak wskazał Wnioskodawca, żadne z opisanych badań dla deksametazonu nie zawierało oceny jakości życia, stanowi to ograniczenie dostępnych badań.
Przedstawiono jedno badanie (nie na podstawie przeglądu systematycznego) oceniające jakość życia chorych z RVO w porównaniu do zdrowych, co stanowi dowód nie najwyższej jakości.
Rozpatrzono
2025-08-08 18:24:09
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklistego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
2025-08-08 16:01:21
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
new introng>Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklistego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663
Wskazanie:
wynikające ze złożonego wniosku
Podstawa prawna zlecenia MZ: art. 35 ust. 1 ust. ref.
Znak pisma zlecającego, sygnatura i data wpływu do AOTMiT:
PLR.4500.254.2025.10.EBI; 15.05.2025
Zlecenie dotyczy:
Przygotowania analizy weryfikacyjnej, stanowiska Rady Przejrzystości, rekomendacji Prezesa Agencji
Analizy Wnioskodawcy:
x_APD.pdf" target="_blank" title="plik analizy weryfikacyjnej">Analiza problemu decyzyjnego do zlecenia 79/2025
Analiza kliniczna do zlecenia 79/2025
Analiza ekonomiczna do zlecenia 79/2025
Analiza wpływu na system ochrony zdrowia do zlecenia 79/2025
Analiza racjonalizacyjna do zlecenia 79/2025
Analiza Weryfikacyjna Agencji:
Analiza weryfikacyjna Agencji do zlecenia 79/2025
Uwagi do Analiz:
Termin zgłaszania uwag upływa: 15.08.2025 r.r.
Formularz zgłaszania uwag do analizy weryfikacyjnej zlecenia 79/2025
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych zawartych w DKI
2025-05-22 13:22:07
Edycja przeprowadzona przez: Cezary Pająk
Zmiany w tej wersji
new introng>Nazwa produktu leczniczego/świadczenia:
Ozurdex, Dexamethasonum, implant do ciała szklis
tego w aplikatorze, 700 mcg, 1 implant, GTIN: 05909990796663